Her er byplanlæggerens bud på fremtidens bymidte
Den fysiske detailhandel er i gang med at forandre sig, som vi kender den, og det kommer i høj grad til at sætte sit præg på fremtidens bymidter.
Men bliver turen gennem bymidten fremover et syn domineret af store kædebutikker, der sælger det samme som i alle andre byer og er ens indrettet? Forsvinder mangfoldigheden og de små specialbutikker helt?
Ikke nødvendigvis, lyder det fra Martin Richner. Han er civilingeniør i Cowi med speciale i byplanlægning og har kigget nærmere på tal, som RetailNews har trukket i Danmarks Statistik.
Butikstyper med største procentvise fald:
Detailhandel med musik- og videooptagelser: 75 procent
Tobaksforretninger: 55 procent
Radio- og tv-forretninger: 54 procent
Servicestationer: 49 procent
Babyudstyrs- og børnetøjsforretninger: 47 procent
Fotoforretninger: 46 procent
Farve- og tapetforretninger: 45 procent
Detailhandel med aviser og papirvarer: 44 procent
Detailhandel med spil og legetøj: 37 procent
Frugt- og grøntforretninger: 35 procent
Detailhandel med computere, ydre enheder og software: 35 procent
Skotøjsforretninger: 33 procent
Detailhandel med bøger: 32 procent
Forhandlere af musikinstrumenter: 30 procent
Købmænd og døgnkiosker: 28 procent
Kilde: Danmarks Statistik.
Flere kædebutikker
Tallene viser, hvilken type butikker der er forsvundet flest af i perioden 2010-2019. Listen er domineret af specialvarebutikker som f.eks. fotobutikker, legetøjsbutikker, radio- og tv-butikker og pladeforretninger.
Martin Richner bekræfter, at andelen af kædebutikker er stigende, og at de kendte kædekoncepter dermed fylder mere i gadebilledet.
Det betyder dog ikke, at bymidterne samlet set bliver mindre mangfoldige, siger han.
Mens antallet af butikker på landsplan er faldet, har der nemlig været vækst i andre brancher. Madvanerne er f.eks. under forandring, og flere spiser i dag ude eller tager færdigmad med hjem. Det har medført flere spisesteder.
- På samme måde er der i dag flere, der motionerer og prioriterer sundhed, skønhed og velvære. Det har medført flere fitnesscentre, saloner og lignende indenfor personlig pleje, siger Martin Richner.
Bymidtens udfordringer
Selvom mangfoldigheden i bymidternes butiksliv ikke forsvinder helt, er der ifølge Martin Richner ingen tvivl om, at behovet for større og mere moderne lokaler samt god adgang for bilister gør det svært at fastholde detailhandlen i bymidterne.
Udviklingen er i en årrække gået mod færre, men større butikker og udflytning af detailhandel fra bymidterne til de eksternt beliggende butiksområder. Den udvikling fortsætter, forudser han.
Samtidig har den stigende nethandel en stor effekt. Men den tager ikke livet af de fleste handelsbyer.
- Rigtig mange byer har formået at omstille sig. Mange butikker har suppleret den fysiske butik med en netbutik, og sågar har flere netbutikker åbnet fysiske butikker i bymidterne. Selvom meget handel er flyttet online, har mange andre koncepter som brætspilscaféer, torvehaller og arbejdende værksteder set dagens lys, siger Martin Richner.
Mulighederne med nettet
Nethandlen åbner ifølge ham nye muligheder for de fysiske butikker i bymidterne. F.eks. bliver der sendt pakker som aldrig før, og ved at etablere pakkeshops i butikkerne er der mere at komme efter.
- Med mulighed for at bestille varer direkte i butikken er der ikke behov for store lagre i butikken, og der er derfor mulighed for, at rigtig mange butikskoncepter kan ligge i bymidterne, siger Martin Richner.
Han peger også på, at flere handelsgader er begyndt at åbne ‘virtuelle handelsstrøg’, hvor små butikker uden kapacitet til at drive egen netbutik nemt kan åbne et virtuelt udstillingsvindue med mulighed for onlinekøb.
- Der er mange muligheder for at gøre nethandlen til en aktiv medspiller for handelslivet i byerne, siger Martin Richner.