Laver uudtømmeligt varelager: Slut med at butikker må melde udsolgt
Det kan være dyrt som retailer at bestille for mange, for få eller de forkerte varer hjem. Særligt i brancher med hård konkurrence og små fortjenester.
Den udfordring forsøger en ambitiøs dansk startup nu at løse.
Med tidligere Billy-direktør Jonas Midtgaard i spidsen er det lykkedes for virksomheden Our Tradehub at lande aftaler med bl.a. Hummel, Sportmaster, Unisport og Elgiganten. Målet er at skalere kraftigt til udlandet.
At undgå udsolgt
Kort fortalt står Our Tradehub bag en virtuel platform, som gør det muligt at forbinde retailere på en ny måde. I bund og grund er der tale om et virtuelt varelager, som f.eks. kan sætte en tøjbutik i direkte kontakt med et varelager et andet sted. Det kan være et varelager hos en anden butik, en distributør eller selve producenten.
Humlen i det hele er, at en butik ikke behøver melde udsolgt af en vare, når den ikke længere er på butikkens eget lager. Hvis butikken er koblet op på Our Tradehub, bliver kunden blot ført videre til en anden udbyder, som har varen på lageren.
Kunden mærker intet, og butikken, der ikke har varen på lager, får stadig en lille fortjeneste. Resten går til den udbyder, som havde varen på lager.
- Udsolgt-situationer er et større problem i retail, end mange tror. Hvis man kan udradere den problemstilling, kan man mere end fordoble den gennemsnitlige retailers overskudsgrad, siger Jonas Midtgaard, adm. direktør i Our Tradehub.
Ét stort lager
Detailhandlere går hvert år glip af en masse omsætning, fordi de løber tør for en vare, som kunden så klikker ind og køber andetsteds. Det handler alt sammen om din conversion rate – konverteringsrate. Altså antallet af besøg på din side, der resulterer i et salg.
- Du skal kunne lukke salget, når kunden har fundet den vare, han vil have. Vi bygger ét stort, virtuelt lager, som gør, at alle retailere, der er en del af systemet, kan sælge hinandens varer, forklarer Jonas Midtgaard.
Ifølge ham er der flere fordele ved konceptet, udover at man undgår udsolgte varer. For butikken er der penge at spare ved en mindre lagerbinding. De behøver ikke at købe lige så mange varer hjem, men har alligevel adgang til et bredt sortiment gennem Our Tradehub.
- Som retailer er der altid varer, der går som varmt brød. Dem skal du selv have på lager. Men der er en hale af andre produkter, som kan være dyre at lagerføre. Du risikerer at må sælge dem til stærkt nedsatte priser eller at må sende dem retur til producenterne. Kører du de produkter gennem os, får du stadig en lille fortjeneste – uden risikoen, siger Jonas Midtgaard.
Målet er en stor markedsplads
Our Tradehub gik i gang med at teste sin platform for snart et år siden. En enkelt kunde omsatte på seks måneder for 2,5 mio. kr. Nu har Our Tradehub ansat en salgschef og er klar til at skrue op for blusset.
- Vi har infrastrukturen på plads. Nu er målet at skabe en stor markedsplads med mange brands og retailere, siger Jonas Midtgaard og understreger, at volumen er afgørende for, at Our Tradehub bliver en succes.
- Konceptet egner sig ikke rigtigt til det danske marked, fordi vi skal have mange kernekunder med en betydelig størrelse. Derfor kigger vi mod udlandet. Vi har lige landet fire retailere i Holland og satser også på Tyskland. Der er ingen grund til at fedte rundt i den danske andedam, siger Our Tradehub-direktøren.
På nuværende tidspunkt omsættes der månedligt for over 500.000 kr. gennem Our Tradehubs platform. Det beløb tager Our Tradehub en kommission af.
Og konceptet er ikke kun målrettet allerede eksisterende butikker. For eksempel har Our Tradehub lavet et samarbejde med Dansk Atletikforbund.
Her har Our Tradehub sat en webshop til rådighed, hvorfra Dansk Atletikforbund kan sælge produkter til sine medlemmer. Varerne bliver sendt direkte fra producenterne, så forbundet skal ikke stå for hverken pakning, forsendelser eller lagerstyring.