Containermangel presser detailkæder til rekordlange aftaler
Det vedvarende pres på verdens logistikkæder har fået detailkæmper i hele verden til at indgå rekordlange aftaler med skibsrederne.
Nu følger Coop trop, skriver Børsen.
Normalt indgår man shippingkontrakter på 6-12 måneder. Men mangel på containere og ugelange forsinkelser truer mange virksomheders forsyningskæder i en sådan grad, at de nu underskriver lange aftaler med containerrederierne.
For første gang nogensinde har dagligvaregiganten Coop indgået en treårig aftale med Mærsk.
- Denne usikkerhed og corona er ikke noget, der går væk en af de nærmeste dage, og vi skal have garanteret leveringssikkerheden for Coop, siger Jakob Birk, direktør for transport og indkøb i Coop, til Børsen.
Stigende fragtpriser
Det seneste år er de globale fragtrater eksploderet. Kraftigt stigende efterspørgsel på bl.a. elektronik, møbler og byggematerialer gør, at speditører og rederier har svært ved at følge med. Det presser priserne op.
De lange kontrakter – som den Coop har indgået med Mærsk – kan imidlertid give økonomisk bagslag, hvis fragtpriserne på et tidspunkt kommer tilbage til et mere normalt niveau, skriver Børsen.
De internationale udfordringer med at få containere presser også leverancer til elektronikkæder som Elgiganten, Power og Proshop, der vælger nye strategier for at få varer hjem til kunderne.
Blandt andet er Elgiganten begyndt at flyve visse varer hjem i stedet for at bruge containerskibe, hvor det kan lade sig gøre.