Disse seks personer udgør magttoppen i dansk dagligvarehandel
På detailhandlens øverste tinde sidder en ingeniør, der endte med at vie størstedelen af sin karriere til dagligvarer.
Salling Groups topchef, Per Bank, er både detaljernes og de store linjers mand, og i dansk dagligvarehandel sidder ingen på en mere magtfuld post end ham.
Men hvem udgør ellers det øverste toplag i branchen, der årligt omsætter for over 150 mia. kr.? Få overblikket her.
Ingeniøren
Per Bank står ikke blot i spidsen for landets største dagligvarekoncern. Salling Group er også størst i hele detailhandlen med en årsomsætning på 60 mia. kr.
Men faktisk var det ikke selvskrevet, at Per Bank skulle blive dansk dagligvarehandels mest magtfulde mand. Han er oprindeligt uddannet produktionsingeniør og arbejdede i en periode som produktionschef i Danfoss System Hydraulik.
I 2001 gjorde Per Bank for alvor sit indtog i dagligvarebranchen som logistikdirektør i FDB. Siden fulgte topstillinger i Coop og Tesco, inden han i 2012 blev øverste chef i Dansk Supermarked (i dag Salling Group).
Den 53-årige topchef er kendt som en mand, der både løber, taler og handler i et højt tempo. En mand med en no bullshit-tilgang til ledelse.
Kometen
Han ordnede flasker i Brugsen i Hørning som ung og endte med at træde helt op på øverste trin i selv samme dagligvarekoncern.
Den 40-årige Kræn Østergaard Nielsen er topchef i Coop Danmark og har været vidt omkring i sin kometagtige karriere. Han var hos Dansk Supermarked, ISS og McKinsey, inden han i 2014 blev ansat i Coop.
Her skal han som ny topchef forsøge at samle koncernen bestående af brugsforeninger og selvstændige købmænd – en ikke nem opgave.
Kræn Østergaard Nielsen beskrives som en løsningsorienteret og stærk analytisk leder, der kan gøre vanskelige processer simple at forstå og føre dem ud i livet.
Udspringeren
Tomas Pietrangeli har sprunget i havet fra 30 meter høje klipper og er landet på benene. Han er tidligere danmarksmester i udspring og blev i sin tid nummer 9 ved VM.
Derfor kender han følelsen af at skulle holde hovedet koldt, og den erfaring er ikke unyttig, når man skal vende skuden i en tabsramt købmandskoncern.
Den 49-årige topchef i Dagrofa har som mål at skabe overskud i 2021 efter syv år med tab i millionklassen. Han blev ansat som Dagrofas øverste chef i 2018 efter en fortid som chef for Arlas danske forretning og senere den britiske.
Den italienskfødte Pietrangeli, der er uddannet cand.merc., beskrives som en stærk leder, der motiveres af udfordringer og store forandringsopgaver.
Inspiratoren
Henrik Burkal har stået i spidsen for Rema 1000 siden 2005 og kan dermed tilskrives en betydelig del af æren for den vækstrejse, som landets nu tredjestørste dagligvarekæde har været på.
I et presset dagligvaremarked med hård konkurrence har Rema 1000 vundet markedsandele og løftet både omsætning og indtjening år efter år.
Henrik Burkal er uddannet cand.merc. og kom til Rema 1000 efter en årrække hos CCI Europe. Han er blevet kendt for sin meget værdibaserede ledelse, der i høj grad bygger på tillid.
En mand, der forsøger at få over 350 ”vilde laks”, som han selv kalder kædens selvstændige købmænd, og tusindvis af kolleger til at svømme i flok og stadig føle sig frie.
Bankmanden
Den 54-årige bankuddannede fynbo Finn Tang har det, som nogle kalder dagligvarebranchens sværeste job. Han skal gøre den kronisk tabsramte discountkæde Aldi til en god forretning, og en del af opskriften er en omfattende modernisering af samtlige kædens 183 danske butikker.
Finn Tang er bankuddannet fra Varde Bank og var i en periode direktør på sodavandsfabrikken Baldur. Men det var som topchef i en anden tysk dagligvarekæde, Lidl, at han skabte sig et navn i dansk erhvervsliv.
Med stor succes var Finn Tang med til at bygge Lidl op fra 0 til 107 butikker, inden han pludselig blev fyret. Siden 2017 har han stået i spidsen for Aldi Danmark.
Finn Tang beskrives som en person med en udbredt vindermentalitet. En analytisk og tænksom mand, der forsøger at omsætte strategi til konkret handling.
Hurtigløberen
Dirk Fust er det eneste udenlandske islæt blandt topcheferne i dansk dagligvarehandel. Han har været adm. direktør i Lidl Danmark siden 2016 og har fortsat en ambitiøs strategi om vækst og ekspansion.
Inden for de næste år er planen, at Lidls nuværende 133 butikker rundt om i landet skal vokse til over 200. Med så mange butiksåbninger på tegnebrættet skal der løbes stærkt. Det er Dirk Fust heldigvis ikke uerfaren i.
Han løber gerne en tur ved frokosttid og opfordrer sine kolleger til at løbe med. Firmaets mand er en passende beskrivelse for den 42-årige tysker. Han har været en del af Lidl i snart 20 år.
Dirk Fust har læst virksomhedsøkonomi i Tyskland.