23948sdkhjf

Specialøl er stadig et hit

Carlsbergs mikrobryggeri i Valby har svært ved at leve op til efterspørgslen og hos Coop stiger salget af specialøl fortsat.
Det går fortsat strålende med salget af specialøl i Danmark.

Sådan lyder det fra Coop Danmark, som er den største enkeltaktør på markedet for specialøl.

- Vi oplevede en vækst i salget af specialøl på 20 procent i 2011 i forhold til 2010, og det er en kategori som vi satser meget på. Stigningen er især kommet, efter vi også er begyndt at importere specialøl direkte fra udenlandske bryggerier i eksempelvis Tyskland og England, siger Kenn Thomsen, kategorichef i Coop, til epn.dk.

Carlsbergs husbryggeri tæt på grænsen
Men også på dansk grund mærker man interessen. På Carlsbergs mikrobryggeri i Valby har man ligefrem svært ved at følge med efterspørgslen.

- Vores husbryggeri på Valby Bakke øgede i 2011 salget af sine Jacobsen øl med 50 procent i forhold til 2010. Dermed satte bryggeriet produktionsrekord med 1,8 mio. liter, hvilket er tæt på grænsen for, hvor meget der rent faktisk kan brygges på husbryggeriets udstyr. Husbryggeriet er designet til 1,7 mio. liter, men en optimering af kapaciteten har gjort det muligt at brygge yderligere 100.000 liter øl, siger informationschef Jens Bekke fra Carlsberg.

Bryggeriforeningen udtrykte i efteråret bekymring for, at de nye afgifter på øl og vin ville tage livet af mikrobryggerierne, men ifølge Kenn Thomsen er tendensen snarere, at der hele tiden kommer nye øl til, for hver gang andre må give op.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105