Smørrebrød er hipt igen
Det klassiske, danske smørrebrød er vendt tilbage og er ved at blive mere hipt end nogensinde.
Arla Foods sælger ikke blot mere smør, men hos Arla Karolines Køkken, hvis hjemmeside besøges af over en halv million brugere om måneden, har man bidt mærke i smørrebrødets comeback:
- Vi oplever generelt en større interesse for smørrebrød og al anden mad, der er retro. Det kan jeg godt forstå, for smørrebrød har mange fordele i hverdagen. Det kan forberedes i god tid, det er let at lave børnevenlige udgaver, og man kan servere et festmåltid af forskellige køleskabsrester, siger Tove Færch, der er opskrifts- og inspirationschef hos Arla Karolines Køkken.
Ifølge livsstilsekspert Birthe Linddal, som er ekspert i fødevareforbrug, hænger smørrebrødets succes sammen med, at det passer perfekt ind i en tid med fokus på nem kvalitetsmad af gode råvarer.
- Smørrebrødet har den fordel, at det egner sig godt til den moderne livsstil, hvor folk sjældnere laver mad selv. Det er supernemt lige at smutte ned og hente et par stykker til madpakken, udflugten, uventede gæster eller den dag, hvor man ikke selv gider lave mad, siger hun.