23948sdkhjf

Magasin-direktør: Dette er årsagen til, at vi overlever

Mens stormagasiner over hele Europa kæmper med store underskud og svigtende kundestrømme, er situationen en helt anden for 153 år gamle Magasin.

På trods af nedlukkede varehuse lykkedes det i seneste regnskabsår Magasin at tjene penge på selve driften. Ikke mindst takket været en kraftigt stigende nethandel, som nu udgør over 20 pct. af kædens samlede omsætning.

Coronakrisen har forstærket økonomidirektør Peter Fabricius’ tro på de fysiske stormagasiners fremtid. Kunderne kom hurtigt tilbage i de fysiske stormagasiner efter genåbningen sidste forår, og det vil de gøre igen, når detailhandlen får lov til at genåbne.

Men man skal gøre sig fortjent til det.

- De fleste stormagasiner i Europa er pressede, fordi de ikke har fornyet sig. Vi bryster os af at være Europas yngste stormagasin, fordi vi har de yngste kunder i denne branche, siger Peter Fabricius.

Magasin har rødder tilbage til 1868, da Theodor Wessel og Emil Vett åbnede en manufakturforretning i Aarhus under navnet Emil Vett & Co.

Forretningen blev hurtigt en succes og flyttede i 1871 til Immervad - den adresse, der i dag huser det største af Magasins stormagasiner i Danmark.

Frem til midten af 1990erne var selskabet bag Magasin kontrolleret af Emil Vetts efterkommere gennem Magasin du Nord Fonden.

I november 2004 blev koncernen solgt til et islandsk køberkonsortium, M-Holding, med selskabet Baugur Group i spidsen.

I februar 2009 gik Baugur Group i betalingsstandsning, og M-Holding blev overtaget af investeringsbanken Straumur.

I november 2009 blev Magasin købt af den engelske stormagasinkæde Debenhams for 101 millioner kroner.

I 2018 var Debenhams i stor økonomisk krise og satte Magasin til salg for to milliarder kroner. Den danske kæde er fortsat til salg.

En kæmpe turnaround

Historien om Magasin er historien om en hæderkronet kæde, der kom på afveje og næsten gik bankerot.

Da britiske Debenhams købte Magasin i 2009 for sølle 100 mio. kr., kæmpede den danske varehuskæde med underskud og tyngende gæld.

Men det lykkedes at vende forretningen, som i årevis har tjent styrtende med penge og vist vejen for, hvordan en kæde af fysiske stormagasiner kan klare sig i konkurrencen med den buldrende nethandel og store internationale markedspladser.

Magasins reelle styrke har ifølge Peter Fabricius været evnen til at opbygge både brands og en yngre målgruppe.

- Du skal hele tiden kigge på dit brand og overveje, hvordan det kan blive bedre. Det er motoren i Magasin og årsagen til, at vi overlever, mens andre ikke gør, siger Peter Fabricius og understreger, at det rette brand kun virker i de rette rammer.

- Et fysisk brand, som kan tiltrække en yngre målgruppe, kræver fysiske rammer, som både vægter produkter, omgivelser og services. Den måde, man bygger et brand via de fysiske rammer, er det allervigtigste, siger Magasin-direktøren.

Fornyelse og online

Magasin driver seks stormagasiner fordelt i hele Danmark. Flagskibsbutikken på Kongens Nytorv slog dørene op i 1868. Meget er sket siden da.

Stormagasinerne er ad flere omgange blevet ombygget i et forsøg på at skabe unikke shoppinguniverser – og dermed undgå den skæbne, som er overgået mange amerikanske department stores.

- Fornyelse er afgørende for Magasins fremtid, siger Peter Fabricius, som også investerer kraftigt i at udvikle kædens webshop. Bl.a. med en personlig onlineshopper, som skal hjælpe kunderne.

Selvom Magasin i seneste regnskabsår havde plus på selve driften, viste bundlinjen et minus på 42 mio. kr. Det skyldes afskrivninger på bl.a. inventar og software.

Til salg

Mens Magasin står økonomisk stærkt, er situationen en helt anden for den britiske ejer Debenhams, som i flere år har haft store økonomiske problemer.

I april sidste år blev selskabet sat under administration, og mandag i denne uge kom det frem, at Debenhams, der også er en stormagasinkæde i England, har solgt sit brand og webshop til modeselskabet Boohoo.

Salget påvirker dog ikke Magasin, som ifølge Peter Fabricius stadig er til salg.

- Der skal komme melde sig en ny ejer på banen. Og vi bliver ikke solgt til spotpris, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156