23948sdkhjf

Er en 40 år gammel dagligvarekæde på vej i graven?

Der var engang, hvor det i discountsektoren mest handlede om at åbne flest butikker på kortest mulig tid. Den disciplin var Coop-ejede Fakta danmarksmester i.

Da man i 2013 rundede 400 butikker, blev det fejret med tykke tilbudsaviser, tv-reklamer og radiospots. Men ambitionerne i den hæsblæsende discountkrig stoppede ikke der. Nu skulle Fakta have mindst 450 butikker, lød det fra kædedirektøren, som dermed sigtede mod at overhale den evige rival, Netto.

Det lykkedes næsten. Så krakelerede festen.

I dag er virkeligheden for Fakta-kæden en helt anden. En, man ikke fejrer med tv-reklamer og radiospots. 450 butikker er forvandlet til 340. Mange af dem skulle nok aldrig være åbnet, har det lydt.

Pengene er fosset ud af kassen, og kunder i massevis har sagt farvel til fordel for kæder som Rema 1000, Lidl og Netto. Snart forsvinder Fakta-facaden på endnu flere af Coops butikker.

Det sker, når det nye lavpriskoncept, Coop 365, skal rulles ud til yderligere 20 butikker. Så er man på 35 af slagsen. Det lugter af noget, som kan blive stort.

Kædedirektør Thomas Nielsen understreger, at der endnu kun er tale om testbutikker. Faktas endelige skæbne er endnu ikke beseglet.

Alligevel bliver det sværere og sværere at forestille sig, at Coop-koncernen på længere sigt vil holde liv i både Coop 365 og Fakta. To lavpriskæder, der i høj grad skal kæmpe om de samme kunder på et konkurrencepræget marked.

Thomas Nielsen siger, at testen af de 20 nye Coop 365-butikker danner grundlag for, hvad der skal ske med Fakta.

- Er billedet det samme som hidtil, peger det i en klar retning, formulerer han det.

Det er svært at tolke som andet end et potentielt dødsstød til Fakta-kæden. Hvis de hidtil 15 Coop 365-butikker performer så godt, som Coop siger, hvorfor skulle de 20 nye så ikke gøre det?

Essensen er, at Coop 365-konceptet i langt højere grad imødekommer kundernes krav og ønsker til en dagligvarebutik. Butikkerne er større og flottere. Der er flere varer på hylderne. Mere økologi. Mere fokus på friskvarer og convenience. 

Fakta har også fornyet sig og forsøgt at pudse sit støvede image af. Men det skete for sent og for langsomt. Kæden gik fra at være proaktiv til reaktiv. De andre løb hurtigere.

Topchef Kræn Østergaard Nielsen har sat en ambitiøs dagsorden med et mål om at fordoble omsætningen i Coops lavprisbutikker. Det er svært at forestille sig, at Fakta skal føre an.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156