23948sdkhjf

Nu skal fremtiden for Fakta afgøres

Dagligvaregiganten Coop gør nu klar til det, der kan blive den afgørende test af, om lavpriskæden Fakta får lov til at overleve.

Siden efteråret sidste år har Coop testet sin nye lavpriskæde – Coop 365 – i 15 butikker. Det er gået så godt, at yderligere 20 butikker nu skal prøves af.

- Vi har evalueret første del af testen, og det ser meget lovende ud. Nu ruller vi anden bølge ud og ser, om de klarer sig lige så godt. Ud fra det træffer vi en endelig beslutning, hvad angår Fakta, siger Thomas Nielsen, kædedirektør i Coop 365 og Fakta.

En vigtig test

Han understreger, at Coop endnu ikke endegyldigt har beseglet Faktas skæbne. Men målet er at kunne træffe en beslutning, når de 20 nye Coop 365-butikker har været i drift i noget tid.

- Hvis vi skal rulle Coop 365 ud i 370 butikker, er det vigtigt, at konceptet er gennemtestet. Nu må vi se, hvordan de 20 nye butikker klarer sig. Er billedet lige så positivt som hidtil, peger det i en klar retning, siger Thomas Nielsen.

Den melding bider detailekspert Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch Food Trends mærke i.

- Det er en anden snak end for nogle måneder siden. Retorikken er skærpet. Umiddelbart vil det også give bedst mening med kun ét koncept. Det gør det nemmere for både kæden og kunderne, siger Flemming Birch.

Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.

Coop består af knap 1.100 butikker under kæderne Fakta, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma.

Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.

Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.

Butikslukninger og milliontab

Fakta har i årevis været et smertensbarn for Coop-koncernen. En lang række butikker er blevet lukket, og det samlede underskud over en syvårig periode beløber sig til næsten 650 mio. kr.

Men nu vil Coop tilbage i kampen på lavprismarkedet – den del af dagligvarebranchen, som vokser mest. Derfor lancerede man sidste efterår Coop 365 ved at konvertere 15 gamle Fakta-butikker.

Nu følger yderligere 20 trop fordelt over hele landet.

Thomas Nielsen vil ikke afsløre de konkrete økonomiske nøgletal i Coop 365-butikkerne. Men effekten af det nye lavpriskoncept har været mærkbar, konstaterer han.

Et af Fakta-kædens problemer er ifølge ham sortimentet.

- Fakta har ikke haft det sortiment, som kunderne forventer. Det er et problem i discountsegmentet, hvor du i alle kategorier skal have mindst én vare i god kvalitet til en lav pris. I Coop 365 har vi bygget sortimentet op fra bunden, siger Thomas Nielsen.

Et landsdækkende koncept

Coop 365-butikkerne er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked. Med cirka 3.000 varer i sortimentet er det meningen, at man som kunde skal kunne handle færdigt i butikkerne.

Derudover har Coop 365 flere af Coops egne varemærker – for eksempel Thise og Xtra – og færre mærkevarer fra eksterne leverandører. Desuden mere økologi i form af Coop 365-serien.

Coop har evalueret de første 15 butikker ved at spørge både kunder og butiksansatte og analysere nøgletal. Herefter er der lavet små justeringer.

- De ting, vi har set, har helt klart givet os selvtilliden til at åbne flere butikker. Ved at prøve det af mange steder i landet finder vi ud af, om konceptet virker både i storbyerne og i provinsen. Butikkerne skal være effektive og skarpe på prisen, men samtidig tilpasse sig lokalt, siger Thomas Nielsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.169