23948sdkhjf

Her er Arlas plan for vækst i Danmark

Det vigende salg i Danmark skal vindes tilbage gennem innovation, lyder det fra Arla.
Det er ikke altid på hjemmebane, man leverer sine bedste præstationer.

Det må Arla Foods erkende oven på et 2011-regnskab, som byder på en samlet omsætningsfremgang for koncernen på 12 procent svarende til knap 55 mia. kr.

Discounttrang skal bekæmpes med innovation
I Danmark er omsætningen nemlig kun steget med knap to procent, så den i 2011 lød på 8,4 mia. kr., hvoraf omsætningen for ”consumer” (salg af mejeriprodukter til detailhandlen) udgjorde 6,8 mia. kr.

Forbrugerne efterlyser generelt discountprodukter, men Arla har dog kunnet spore vækst inden for kategorier som friske madlavningsprodukter, yoghurt og specialost.

Og Arlas plan er da også at satse på innovation og nye produkttilbud.

- Set i lyset af den generelle tilbageholdenhed blandt danske forbrugere har Arlas præstation været tilfredsstillende med stærke resultater i de fleste kerne-kategorier med undtagelse af gul skæreost. Vi er også meget tilfredse med, at vores image i Danmark er blevet forbedret. Vi har stadig store muligheder for at udvikle vores sortiment i nye produkt-sektorer, og det vil forbrugerne forhåbentlig se mere af i 2012, siger Arlas direktør for det danske marked, Peter Giørtz-Carlsen.

Status på vækstmarkederne
Mens det danske marked altså forekommer presset, ser det anderledes positivt ud på Arlas fem strategiske vækstmarkeder.

• I Mellemøsten & Nordafrika steg Arla-koncernens samlede omsætning med 16 procent til ca. 4,1 mia. DKK. Alle tre hovedkategorier – mælkepulver, ost og smør – leverede en flot vækst i 2011, drevet af stigende pulversalg til Nigeria samt fremgang for Lurpak og smelteoste og flødeoste under varemærket Puck.

• I USA var den samlede omsætning stort set uændret på ca. 850 mio. DKK. Arla åbnede sit nyudvidede mejeri i Wisconsin i august. Det amerikanske marked har vist pæne vækstrater for Arla i første halvår, men indtjeningen har været udfordret af en højere mælkepris til amerikanske landmænd.

• I Rusland steg Arla-koncernens samlede omsætning med 27 procent til ca. 540 mio. DKK. Her er væksten især drevet af Lurpak smør, Castello specialoste og flødeoste under varemærket Arla Natura.

• I Kina faldt den del af omsætningen, som registreres i Arlas regnskab, med 16 procent til ca. 290 mio. DKK. Dette tal dækker kun over Arlas salg på råvarebørserne (trading) af bulk ost og pulver. Herudover har Arla et mælkepulver joint-venture i Kina, Mengniu Arla. Omsætningen fra Mengniu Arla indgår ikke i Arlakoncernens regnskab. Både omsætning og resultat for Mengniu Arla udvikler sig dog planmæssigt.

• I Polen steg Arlas samlede omsætning med 19 procent til ca. 290 mio. DKK. Fremgangen skyldes fortrinsvist et voksende salg af Lurpak.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088