Her er jokerne, der kan bremse lavprisbølgen
Med en offensiv plan om flere butikker og nye, moderne butikskoncepter har flere af landets lavpriskæder sat jagten ind på at kapre endnu flere markedsandele.
Men det er ikke sikkert, at deres store vækstplaner kan indfries.
Coronakrisen har nemlig åbenbaret nye tendenser og opbrud i dansk dagligvarehandel. Det kan sætte en bremse i lavpriskædernes vækstridt, mener Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.
Han peger først og fremmest på de lokale købmandsbutikker, som har fået uvant medvind. For første gang i mange år er antallet af Spar og Min Købmand-butikker vokset, og indtjeningen følger med.
Samtidig spirer flere borgerdrevne købmandsbutikker. Borgere i en lang række mindre byer er gået til kamp for at sikre en købmand i netop deres by.
- Debatten om samfundssind har fået flere danskere til at støtte op om det lokale. Forbrugernes vaner med at handle lokalt kan overraske og dæmpe væksten for lavpriskæderne, siger Henning Bahr.
Forbrugere på nettet
Lavpriskæderne sidder i dag på 43 pct. af dagligvaremarkedet, og frem mod 2030 forudser Retail Institute Scandinavia, at markedsandelen vokser til over 47 pct.
Men i den prognose er effekten med flere små, lokale købmandsbutikker ikke indregnet fuldt ud, siger Henning Bahr.
Det er den ene joker. Den anden er nethandlen.
- Coronakrisen har betydet, at mange forbrugere for første gang er hoppet på dagligvarehandel online – og i pæn grad vil fortsætte med det. Det kan flytte en del af handlen, siger han.
Retail Institute Scandinavia har spurgt danskerne, hvordan de i fremtiden vil handle dagligvarer. Her svarer 15,5 pct., at de vil handle ’noget mere’ eller ’meget mere’ online.
Nye butikker i massevis
Markedslederen Nemlig.com er vokset eksplosivt, og det samme er rivalen Coop.dk MAD. Salling Group vil over de kommende år investere flere milliarder kroner i digitalisering og e-handel.
På samme tid har et bredt udsnit af landets dagligvarekæder planer om at åbne massevis af nye butikker. Netto har en målsætning om 600 butikker i Danmark, mens Aldi og Lidl begge sigter mod over 200 af slagsen. Coop er i gang med at udrulle sin nye lavpriskæde, Coop 365.
- Lavpriskæderne er aggressive, men de skal også kunne forrente deres investeringer. Måske må de besinde sig, hvis den ændrede indkøbsadfærd varer ved. Forbrugerne bestemmer, siger Henning Bahr.
Dagligvaresektorens omsætning udgør cirka 120 mia. kr. årligt. Den fordeler sig på knap 2.800 butikker, hvoraf over halvdelen af lavprisbutikker.