Butikskæde med vokseværk: De fleste havde spået os døde
Den danske butikskæde NærKØB er på få år lykkedes med at vende en hastig butikstilbagegang til massiv vækst og nærmer sig nu endnu en milepæl.
I 2016 havde NærKØB 165 butikker. Nu er der 398, og adm. direktør Jens Bylling Jensen forventer i løbet af året at runde 400 butikker.
- Det havde de færreste nok troet, når vi kigger fem år tilbage. De fleste har spået os døde, siger han.
Strategien er den samme
Udvikling i antallet af NærKØB-butikker:
2016: 165
2017: 169
2018: 211
2019: 281
2020: 339
2021: 398
NærKØB er i dag den største frivillige kæde for selvstændige i kiosk- og convenience-sektoren. Kæden omfatter både kiosker, nærbutikker, tankstationer, campingpladser og havnekiosker fordelt over hele landet.
Selvom butiksantallet de senere år har ændret sig drastisk, er den oprindelige strategi og filosofi i Nærkøb nogenlunde uændret. Den handler om at lade butikkerne designe eget indhold og tilpasse sig lokalområderne, uden at kædekontoret skal diktere for meget.
- Vi skal hele tiden tilpasse os lokalt ud fra konkurrencesituationen. Vores butiksejere skal ikke vente på, at et hovedkontor beslutter noget. De kan ændre kurs nu og her. Tage et nyt koncept ind, udvide sortimentet. De skal ikke spørge om lov, siger Jens Bylling Jensen.
Butiksdøden
Særligt blandt landets kioskejere har de seneste to årtier budt på massevis af lukninger. Tidligere nød kioskerne godt af, at lukkeloven ikke tillod supermarkeder og discountbutikker at holde åbent så længe.
Nu har mange af kioskerne luget ud i de fornødenheder, som danskerne i høj grad køber i dagligvarebutikkerne, og satser i stedet især på spil, tobak, slik og ikke mindst pakkeudlevering.
Ifølge en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia er det især kiosker uden for kædetilhørsforhold, som går barske tider i møde. De vil fortsat lide lukkedøden i stor stil.
- Om 10 år vil de uorganiserede kiosker kun have en markedsandel på otte pct., og mere end halvdelen af disse butikker vil være lukket, skriver Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, i prognosen.
Kæder som 7-Eleven og NærKØB vil imidlertid vokse i butiksantal, forudser Henning Bahr. Han tror generelt, at de mest velorganiserede aktører med stærke koncepter sætter sig på en større del af markedet.
Godt købmandsskab
Ifølge Jens Bylling Jensen er manøvredygtighed og godt købmandskab afgørende faktorer, hvis man som kiosk eller conveniencebutik skal overleve.
- De frie købmænd har desværre mistet terræn. Meget af omsætningen bevæger sig over i discount, men her er vi stærkere på blade, magasiner, spil og et bredt udvalg af tobak. Det skal vi slå på, siger han.
Som medlem af NærKØB betaler man 7.000 kr. om året. Kravene til at blive medlem er, at man på facaden af sin butik markerer, at man er en del af kæden. Derudover skal man lægge størstedelen af sin handel hos en af NærKØBs to grossister.
- Men vi har et ikke grundsortiment, som butikkerne skal føre. Det giver ingen mening, hvis de har varer, som ikke kan sælges i deres lokalområde. Det overlever man ikke på. Vi skal agere som rigtige købmænd, der ved, hvad kunden vil have – og som kan agere ud fra det, siger Jens Bylling Jensen.