23948sdkhjf

Lavpriskæderne sætter aggressiv dagsorden i dagligvarekrigen

Slaget om kunderne i dansk dagligvarehandel skal i 2021 i høj grad udkæmpes inden for discount og lavpris. Den del af dagligvaremarkedet, som vokser mest, og som ventes at vokse endnu mere på den anden side af coronakrisen.

Kort før jul meddelte Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen, at han vil fordoble omsætningen i kædens lavprisbutikker, som de senere år har tabt fodfæste. Det sker med en ny, ambitiøs satsning hjulpet af det nye Coop 365-koncept, som erstatter en række Fakta-butikker.

Samtidig har både Netto, Lidl og Aldi kastet sig ud i omfattende moderniseringer af deres butiksnet og planlægger desuden massevis af nye butiksåbninger.

Det er investeringer i milliardklassen og et direkte forsøg på at kapre markedsandele i et benhårdt marked.

- Lavpriskæderne har sat en aggressiv dagsorden. Det spændende er så, om de gør, som de siger. Altså åbner så mange butikker, siger Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia.

Et skifte i Coop

Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsens fokus på lavpris markerer et skifte fra forgængeren Peter Høgsted. Han slog et større slag for supermarkeder som Kvickly og SuperBrugsen og forsøgte at få danskerne til at bruge lidt ekstra af husholdningsbudgettet på gode madvarer.

Imens sivede kunderne og millionerne fra Coops discountkæde Fakta. Her er omsætningen på fire år faldet med næsten 2 mia. kr. Underskuddene har været store, og en lang række tabsgivende butikker er lukket.

Nu melder Coop sig igen ind i lavpriskampen med sin nye Coop 365-kæde.

- Lavpris nærmer sig 50 pct. af markedet, og står vi efter coronakrisen med en dansk økonomi i krise, bliver det kun forstærket. Derfor skal lavpris fylde mere i vores verden, sagde Kræn Østergaard Nielsen sidste år til RetailNews.

Henning Bahr kalder Coops ambition om at fordoble omsætningen i kædens lavprisbutikker meget ambitiøs. Han ser Coop 365-kæden som en af jokerne i prognosen for, hvor meget lavpris i de kommende år kommer til at snuppe af dagligvaremarkedet.

Øget markedsandel

Foreløbig er der 15 Coop 365-butikker, men flere er allerede annonceret. Fremtiden for Fakta er endnu ikke afklaret. Indtil videre har Kræn Østergaard Nielsen afvist, at man på længere sigt vil afvikle Fakta-kæden.

I den seneste analyse fra Retail Institute Scandinavia opgøres discountkædernes markedsandel i Danmark til knap 43 pct. Det er det højeste nogensinde. Forventningen er, at andelen vil vokse yderligere.

Både Rema 1000, Netto, Lidl og Aldi har planer om at udvide sit butiksnet betragteligt. Netto har en målsætning om 600 butikker i Danmark, mens Aldi og Lidl begge sigter mod over 200 af slagsen.

Retail Institute Scandinavia forudser, at Rema 1000 i 2030 sidder på 17 pct. af dagligvaremarkedet i Danmark. Og dermed overhaler den mangeårige markedsleder Netto.

- Coronakrisen har uden tvivl givet lavpriskæderne ekstra damp under kedlerne. Men de risikerer også at kannibalisere på sig selv. Det ser vi allerede. Spørgsmålet er, om der er plads til 200 flere dagligvarebutikker i Danmark, siger Henning Bahr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236