Erfaren dagligvaremand på en vigtig Aldi-mission
Den tyske discountkæde Aldi har et mål om inden for en kort årrække at nå 250 butikker i Danmark. I spidsen for den mission står en erfaren detailherre, som kender jagten efter nye dagligvarebutikker bedre end de fleste.
Rene Friis Nielsen med en fortid hos både Lidl, Coop og Salling Group blev sidste sommer hentet ind som Aldis nye ejendoms- og udviklingsdirektør. Det første, han gjorde, var at danne sig et overblik.
- Jeg kiggede på Danmarkskortet og ledte efter hullerne. Hvor skal vi bruge krudtet? Hvor er vi stærkest og svagest? Så var det bare med at komme i gang, siger Rene Friis Nielsen.
Aldi er en af verdens største discountkæder og åbnede sin første butik i Danmark i 1977.
I dag har kæden 184 danske butikker med cirka 2.600 ansatte. Butikkerne omsatte sidste år for 3,6 mia. kr.
Aldis tyske ejer er den familieejede Aldi Nord, som driver cirka 5.000 butikker i ni lande.
Den anden del af Aldi, Aldi Syd, opererer primært i Storbritannien, Schweiz, Kina og Australien.
Aldi-kæden blev stiftet i 1946 af brødrene Theo og Karl Albrecht, som i 1960 – på grund af uenighed om salg af cigaretter – opsplittede kæden i de to selskaber, som i dag fortsat eksisterer.
Står ikke øverst på telefonlisten
Han har tidligere fundet og udviklet butikker for både Netto og Coop. Opgaven i Aldi er nogenlunde den samme, men noget er alligevel anderledes.
- Den største forskel fra tidligere er, at Aldis position i markedet gør, at vi ikke nødvendigvis bliver ringet til som de første, når en ejendomsudvikler har et projekt på hånden. Vi skal løbe lidt hurtigere og lave lidt mere forarbejde. Men det går den rette vej, siger Rene Friis Nielsen.
Bevæbnet med tålmodige tyske ejeres fyldte pengetank er Aldi Danmark lige nu i gang med en omfattende turnaround på det danske marked. Slagmarken er det fysiske butiksnet.
Aldi har aktuelt 184 butikker, men mange af dem er ifølge Rene Friis Nielsen for små, utidssvarende og slidte. De skal enten ombygges, udvides eller flyttes til nye lokaler.
Samtidig er Aldi i gang med at udrulle et nyt butikskoncept med mere lys og luft, flere økologiske varer på hylderne – og ender på kassebåndet.
- Vi har pt. ombygget cirka 70 butikker og mangler altså knap 120 af slagsen. Udover det skal vi finde 40-60 nye butikker. Så der er fart på. Vi bygger og ombygger på livet løs, siger Rene Friis Nielsen.
20 butiksåbninger i år
Med en velpolstret tysk ejer i ryggen har Aldi Danmark midler til at løfte mange projekter på én gang, understreger han. Allerede nu er der lagt op til otte butiksåbninger inden sommerferien. Gerne 20 når året er slut.
Men der er kamp om de gode butiksplaceringer, for stort set alle andre kæder opruster også med nye butikker. Netto, Lidl, Rema 1000 for at nævne nogle.
Rene Friis Nielsen har blikket rettet mest mod de store byer.
- Især i København er vi udfordret. Der har vi mange butikker, som tiden i den grad er løbet fra. Vi er ret datadrevne i den måde, vi kigger på nye potentielle områder. Vi lægger meget vægt på demografiske forhold og befolkningsudviklingen. Og vi laver ikke en butik, hvis den ikke kan køre rundt fra dag ét, siger han.
I de mindre byer udvikler Aldi ofte butiksprojekter fra bunden selv. Kommer vi tættere på de større byer, er det ofte nødvendigt at alliere sig med en ejendomsudvikler eller investor.
- Vi er bevidste om, at vi nok ikke altid er førstevalget, der ringes til. Men vi er et nyt, stort hold i Aldi Ejendomme, som kan træffe beslutninger hurtigt. Så jeg håber, vi kan kravle opad på telefonlisten, siger Rene Friis Nielsen.