23948sdkhjf

Lidl-direktør: Vi har en kæmpe butiksudfordring

Det skal være nemmere for danskerne at vælge den lokale Lidl-butik, når de skal gøre deres dagligvareindkøb. Sådan lyder det fra Lidls udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen, der i disse år er en travl mand.

Ikke blot skal han være med til at udvide og modernisere en stor del af Lidls butikker. Han skal også finde plads til en hel del nye.

- Vi har en kæmpe udfordring med antallet af Lidl-butikker. Der er simpelthen for få. Det er en af vores strategisk vigtigste opgaver at få løst, siger Mads T. Nielsen.

En kræsen kæde

Lidl er med sine 133 butikker den mindste discountkæde i Danmark målt på antal butikker. Men det vil den ikke blive ved med at være. Den tyske kæde åbner 8-10 nye butikker årligt, og Mads T. Nielsen ser plads til cirka 200 Lidl-butikker fordelt over hele landet.

- Men det skal være de rigtige butikker på de rigtige placeringer. Vi er meget kræsne, siger han.

Lidl kort fortalt:

Lidl Danmark er en del af den tyske Lidl-koncern med ca. 11.000 butikker i 30 lande. Den blev grundlagt i 1930 og er fortsat ejet Schwarz-familien, der er en af verdens rigeste.

De første danske Lidl-butikker åbnede i 2005. I dag har kæden 133 butikker og er dermed den mindste discountkæde i Danmark målt på antal butikker.

Lidl Danmark driver to logistikcentre, ét i Kolding og ét i Køge. Et nyt hovedkontor i Aarhus er i gang med at blive opført.

Lidl Danmark ejer størstedelen af de bygninger, hvori kædens butikker ligger. Det er en klar strategi, som ifølge Mads T. Nielsen giver økonomisk bedst mening og større frihed, end hvis man lejede sig ind.

Særligt i Aarhus og hovedstadsområdet er Lidl på butiksjagt. Det samme nord for København og i byer som Aalborg, Odense og Esbjerg.

- Vi følger urbaniseringen og rykker med derhen, hvor folk flytter til, siger Mads T. Nielsen.

Udvikler selv butikkerne

Han er dermed i skarp konkurrence med flere af landets øvrige dagligvarekæder, som også er på butiksjagt i de større byer. Til gengæld adskiller Lidl sig ved at udvikle mange af sine butiksprojekter selv.

- Ofte finder vi selv grunden, låser den og udvikler den derfra. Så er vi ikke i kamp med andre. Men det kræver også et stort stykke arbejde. Med en ejendomsudvikler betaler du lidt mere for butikken, men slipper for en del af arbejdet. Vi gør i overvejende grad arbejdet selv, siger Mads T. Nielsen.

Samtidig med at Lidl åbner nye butikker, udvides og moderniseres eksisterende af slagsen. Lige nu er kæden i gang med at udrulle et nyt butikskoncept. Den hidtil største investering siden Lidl kom til Danmark i 2005.

Det nye koncept betyder blandt andet, at friskvarer, frugt og grønt og convenience får en mere fremtræden plads i butikkerne. Bake off-afdelingen er udvidet, og butikkerne har et mere skandinavisk udtryk med brede gange og 30 pct. mere lys end tidligere.

Samtidig udvides sortiment med 200 nye produkter, så antallet over det kommende år kommer på 2.820 i fast sortiment.

Viljestærke kunder

Investeringen i Lidls fysiske butiksnet sker samtidig med, at nethandlen med dagligvarer vokser kraftigt. Der investeres i branchen store summer i nye onlineløsninger, men fysiske butikker vil altid have en eksistensberettigelse, mener Mads T. Nielsen.

Også selvom Danmark i forvejen er et af de lande i Europa med den højeste butikstæthed.

- Der skal noget vilje til hos kunderne for at køre forbi fire dagligvarebutikker for at vælge den nærmeste Lidl. Vi har viljestærke kunder, men vi skal også være realistiske og gøre det nemmere for kunderne at vælge os, siger Mads T. Nielsen.

Ifølge en ny analyse fra Retail Institute Scandinavia sidder Lidl på 3,4 pct. af dagligvaremarkedet og har dermed overhalet Aldi. Lidl Danmarks øverste chef, Dirk Fust, udtalte sidste år, at analysen undervurderer Lidls markedsandel.

- Men vi er tilfredse med vores vækst og vil gerne vinde flere markedsandele, sagde han til RetailNews.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11