23948sdkhjf

Landets største storcentre har et trumfkort

Når verden igen bliver normal, og danskernes forbrugs- og shoppingmønstre følger med, vil landets store indkøbscentre igen trække kunder til sig.

De har under coronakrisen været hårdt prøvet med tvangslukninger, krav om mundbind og stigende nethandel. De mere lokalt orienterede indkøbscentre har i højere grad kunnet fastholde kundestrømmen.

Men den tendens varer ikke ved, spår Per Nyborg. Han er direktør i Institut for Center-Planlægning (ICP) og førende detailekspert inden for butikscentre.

- Når nethandlen finder sit leje, vil vi se, at kunderne i stigende grad vender tilbage til de største centre. De kan bedst tilbyde den slags oplevelser, som nettet ikke kan. Bespisning, legelande, biografer og fitness. Og i modsætning til de mindre centre tiltrækker de kunder fra et stort opland, siger Per Nyborg.

Danmarks største shoppingcentre målt på antal butikker:

Rødovre Centrum: 160

Rosengårdcentret: 141

Field's: 127

Kolding Storcenter: 108

Waves: 107

Lyngby Storcenter: 104

Fisketorvet: 98

Bruun's Galleri: 86

HerningCentret: 83

Frederiksberg Centret: 82

Kilde: ICP og Retail Institute Scandinavia.

Indkøbsadfærden skifter igen

Under coronakrisen har mange danskere skåret indkøbsturene til fjernere mål – herunder de største shoppingcentre – væk. Blandt andet fordi der handles mere lokalt og mere online, og fordi mange af den type oplevelser, som storcentrene tilbyder, har været lukket.

Men ifølge Per Nyborg er indkøbsadfærden væk fra de store butikscentre midlertidig.

- Jeg tror, at de store centres markedsposition bliver styrket yderligere. Når man skal handle i den fysiske verden, vil man have det maksimale udbud af butikker og oplevelser. Det er trumfkortet i landets største centre, siger Per Nyborg.

Det første overdækkede indkøbscenter i Danmark var Rødovre Centrum, som åbnede i 1966. I dag er der rundt om i landet 117 storcentre, som samlet omsætter for over 60 mia. kr. årligt. Hvor centrene tidligere primært konkurrerede på antallet af butikker, er konkurrence-billedet i dag helt anderledes.

Nu handler det om meget mere end shopping, og centerejerne har de senere år investeret milliarder af kroner i at forvandle sig til oplevelsescentre med større fokus på restauranter, underholdning mv.

- Man kan ikke længere konkurrere på flest antal butikker. Det skal fortsat være rygraden. Men der skal bygges noget ovenpå, siger Per Nyborg.

Flere markedsandele

De store shoppingcentre har gennem en lang årrække vundet markedsandele fra de mindre. I 2003 sad de store shoppingcentre på 18 pct. af den samlede omsætning i landets storcentre. Sidste år var tallet steget til 30 pct., viser den seneste opgørelse fra ICP og Retail Institute Scandinavia.

Omsætningen i samtlige shoppingcentre i Danmark udgør omkring 25 pct. af den samlede detailhandelsomsætning i Danmark.

- Min forventning er, at den markedsandel vil stige i fremtiden. Jeg ser ikke en generel svækkelse af centrene. Men corona vil uden tvivl sætte sine spor, vurderer Per Nyborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.13