"Virtuelt storcenter" bestormet - kan redde en del af julehandlen
Benzin på et i forvejen kæmpe bål. Sådan beskriver den danske modeportal Miinto, der sælger tøj online for flere end 1.800 butikker, timerne efter den varslede nedlukning af landets storcentre.
Lige nu ligger salget på Miinto 70 procent højere end gennemsnittet for december, og i timerne efter kl. 18 onsdag steg salget med 150 procent.
- Hele året har båret præg af en onlinehandel, der bare er vokset og vokset. Det er klart, at den akutte nedlukning, som rammer julehandlen hos en masse lokale centerbutikker før deres kollegaer ude i bybilledet, får betydning for deres butikssalg. Men vi kan se i vores tal, at den satsning på onlinehandel, som mange lokale butikker allerede har taget tidligere på året, redder noget af tabet hjem, siger Miinto-direktør Konrad Kierklo.
Det særlige ved Miinto-platformen er, at forbrugerne handler med de enkelte, lokale butikker. Over 1.800 fysiske butikker rundt om i Europa er en del af konceptet, hvor Miinto får kommission for at distribuere deres tøj.
Miinto fungerer altså som en platform, hvor butikker kan sælge deres varer i den virtuelle verden.
10 ud af 11 butikker hos butikskæderne Companys og Designers Market er nu lukket ned, og partner Line Høyrup lægger ikke skjul på, at det er et hårdt slag. Alle butikker er en del af Miinto-platformen. Det giver grobund for, at en stor del af julehandlen trods alt kan reddes.
- Jeg tror på, at vi her de sidste dage op til jul kan redde mellem 30-40 procent af julehandlen, siger Lile Høyrup.
Sidste år omsatte butikkerne på Miinto-platformen for over 1 mia. kr. Miinto sælger modetøj i syv forskellige lande og beskæftiger over 200 ansatte. Bestseller-stifter Anders Holch Povlsen er hovedaktionær og har skudt et trecifret millionbeløb i forretningen.