Elgiganten i rekordhalvår
Elektronikkæden Elgiganten har netop afsluttet det bedste halvår nogensinde, gældende fra maj til oktober i år. Danskerne har hevet telefoner, tv og gadgets ned fra hylderne som aldrig før, og det har givet en vækst i indtjeningen på 16 pct. til 3,4 mia. kr. - i et H1, der i høj grad har været præget af coronapandemien.
For perioden 1. november til 12. december 2020, der markerer starten af julesalget, ses en omsætningsvækst på hele 28 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
- Det har været et meget anderledes år, end vi forventede tilbage i starten af 2020. Ikke kun for os, men bestemt også for vores kunder og samfundet generelt. I takt med covid-19-udviklingen oplevede vi, hvordan behovet for teknologi steg. Både for at kunne holde kontakten ved lige med familie, venner og arbejde - men også som noget, der kunne adsprede og underholde os i en vanskelig tid, siger adm. direktør i Elgiganten Peder Stedal og fortsætter:
- Situationen har givet os medvind og betydet, at branchen som sådan er vækstet - og samtidig har vi taget markedsandele. Men sandt at sige var vi naturligvis hellere covid-19 foruden. Det er der ingen tvivl om.
Fart på netsalg
I det første halvår af Elgigantens forskudte regnskabsår er også onlinesalget nået nye højder. 66 pct. er trafikken steget, lige som interessen for klik&hent er vokset.
Til trods for sommerens udfordringer i forbindelse med implementeringen af nyt it-system i kombination med covid-19, har Elgiganten oplevet klare forbedringer og en kundetilfredshed, der nu er tilbage på samme niveau som før udskiftningen.
- Hele 93 pct. af vores kunder har i denne periode været tilfredse med deres besøg og handel med os. Det er jeg virkelig stolt af, siger Peder Stedal.
- I tillæg har vi måtte øge antallet af vores medarbejdere på vores kundecenter, så vi pt. er 50 pct. flere end sidste år for at kunne håndtere alle de henvendelser, vi får, tilføjer han.