Manden bag Salling Groups logistik har et simpelt regnestykke
Når Nicolai Gradman og hans team i Salling Group træffer beslutninger, kan det få konsekvenser i både Danmark og udlandet.
Et eksempel kunne være at hjemtage logistikken fra større brødproducenter, der ellers i mange år har leveret brød direkte fra deres fabrikker ud til Netto, Føtex og Bilka
Efter at have gennemgået forsyningskæderne mellem brødfabrikkerne og supermarkederne konkluderede Nicolai Gradman og hans team, at det ville være mere effektivt, hvis Salling Group gik ind overtog både lagerføring af de friske brød fra fabrikkerne samt transporten fra lageret og ud til Salling Groups fjernlagre og butikker.
Ikke just hverdagskost i en verden, hvor producenten traditionelt har påtaget sig ansvaret for at styre sit lager og køre varerne ud til kunden.
Men nye organisering har forsimplet Salling Groups forsyningskæder og gjort dem mere effektive - og derigennem udløst en større besparelse, hvilket også betyder, at Salling Groups samarbejde med en værdsat underleverandør er blevet mere værdifuldt. Og netop det at skabe mere værdifulde forsyningskæder er helt altafgørende for Nicolai Gradman. Han slukker aldrig computeren efter en lang arbejdsdag uden at have været igennem grundige overvejelser om, hvordan virksomhedens komplicerede forsyningskæder kan gøres endnu mere effektive.
Tættere til kroppen
Som eksemplet med brødproducenterne viser, fokuserer logistikdirektøren i altomfattende grad på at trække Salling Groups mange leverandører tættere ind til kroppen.
- Tidligere var standarden, at det var leverandørerne, der placerede varerne på deres lager, og ved en passende lejlighed stod for at transportere produkterne videre ud til Salling Group, forklarer Nicolai Gradman, og fortsætter:
- Nu overtager vi i stigende grad selv transportopgaven. Det er ikke en kernekompetence for mange af vores leverandører at udføre transportopgaver. De skal producere og pakke. Derfor påtager vi os i større og større omfang at hente varerne dér, hvor de bliver produceret.
For Nicolai Gradman er regnestykket simpelt: De volumener, som Salling Group transporterer, er så store, at det selvsagt er nemmere for Salling at gøre en god handel med transportørerne. Hvis der er tale om en kinesisk leverandør skal denne så blot levere et givent vareparti i nærmeste havn, så overtager Salling Group allerede dér.
- Vi kan rejse ned til en fødevareleverandør i Tyskland og stille spørgsmålet: Hvor meget bruger du egentlig på at transportere dette vareparti op til os? Her når vi ofte frem til, at det faktisk bliver mere effektivt, hvis vi overtager transportopgaven og selv henter varen ude på producentens lager. Så sparer begge parter penge, hvilket er smart, lyder det fra Nicolai Gradman.
Langsigtet strategiskifte
Ifølge Nicolai Gradman er Salling Group midt i et langsigtet strategiskifte i synet på virksomhedens forsyningskæder. I det seneste år er virksomheden slået ind på en strategi, hvor man fokuserer meget intensivt på den samlede forsyningskæde. Det sker ved, at Nicolai Gradman og hans folk går i meget tæt samarbejde med virksomhedens leverandører om at gøre tingene mere effektivt.
- Vores udgangspunkt er at stille leverandøren følgende spørgsmål: Hvis vi nu var i den samme koncern, hvordan ville vi så tilrettelægge tingene? Og når vi forestiller os dette, så kan man pludselig godt se, at tingene kan gøres en hel del smartere, forklarer Nicolai Gradman.
Virksomhedens ambition er dermed at nå frem til en forbedret model for samarbejdet, som de to parter så kan gøre til virkelighed sammen.
- Det smarte ved dette er, at begge parter så kan dele gevinsten. For det gavner begge parter, når vi gør tingene mere effektivt. At tage en større del af ejerskabet for den fulde værdikæde er noget, som vi kommer til at arbejde meget mere med i fremtiden, siger Nicolai Gradman.
Ikke en kernekompetence
Er leverandørerne altid super-begejstrede for sådan et tilbud?
- De fleste produktleverandører har ikke fragten som kernekompetence, og vi kan derfor gøre det billigere. Leverandørernes produkter bliver dermed mere konkurrencedygtige.
Nicolai Gradman fortsætter:
- Det er naturligvis vigtigt at opretholde et tillidsfuldt forhold mellem os og vores producenter. Men tilliden bliver på mange måder større, hvis vi trækker vores leverandører tættere ind til kroppen. Jeg ved godt, at vi typisk ikke er den eneste kunde for transportvirksomhederne. De har andre kunder end os, som de servicerer på samme streng. Og her må jeg jo bare sige, at jeg ikke er sat i verden for, at det skal være mest cost-effektivt for transportørenes andre kunder. Så det er klart, at der er nogle, der mister noget frihed og fleksibilitet, når vi overtager en større del af transportkæden. Så klart nok, at der er nogle transportører, som i dag har en konsolideringsfordel, som vi nu går ind og overtager. En transportvirksomhed er jo vant til at tænke på den måde, at man samler varer fra X, Y og Z og kører videre til Danmark. Her bliver det så os, der konsoliderer. Så jo, nogle transportører vil spørge, hvorfor det lige er Salling Group, der skal tage konsolideringsgevinsten, for den plejede de selv at tage.