23948sdkhjf

Discountbutikkerne sidder på en tredjedel af omsætningen

Ifølge en 10 års-statistik fra Dansk Dagligvarehandel så er der sket en regulær folkevandring fra de traditionelle supermarkeder til discountbutikkerne, der i dag sidder på en tredjedel af omsætningen.
Og det er en udvikling, der ser ud til at forsætte vurderer en forbrugerekspert i Food & Culture.

Læs: Snart er halvdelen af butikkerne discountere

I 2011 sad discountbutikkerne på 34,4 % af omsætningen, mens samme butikker i 1993 sad på kun 17,4 % af omsætningen.

- Grunden til, at discountbutikkernes andel er fordoblet på mindre end tyve år, skyldes udover danskernes generelle prisbevidsthed, at discountbutikkerne har været dygtige til at følge med tiden og satse på større udvalg og bedre tilgængelighed, siger chefkonsulent og forbrugerekspert i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen.

Og der ikke tvivl om, at tendensen fortsætter.

- Jeg tror, vi vil se discountbutikkerne snuppe yderligere markedsandele de kommende år, for når man efterhånden kan få alt, hvad en moderne husholdning har brug for i en discountbutik, så vil de traditionelle supermarkeder komme yderligere under pres. Samtidig ser vi, at discountbutikkerne placerer sig i mindre byer, så de i stigende grad bliver den lokale nærbutik, siger Klaus Jørgensen.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088