Amazons erobringstogt bliver mindre barbarisk end frygtet
Den amerikanske netmastodont Amazon, der har for vane at tromle over konkurrenterne i en lang række lande, kommer ikke til at sidde så tungt på den nordiske e-handelstrone, som man først havde antaget. I hvert fald ikke foreløbigt.
Det vurderer en ny rapport fra det verdensomspændende konsulenthus Boston Consulting Group (BCG), skriver Berlingske.
Rapporten anslår, at Amazon inden for de næste fem år vil sidde på 5-10 procent af den nordiske e-handel. Det er væsentligt lavere end i 2018. Da lavede BCG en tilsvarende analyse og vurderede, at Amazon ville sidde på op mod 20 procent.
Ifølge Emil Stamp, partner i BCG, er coronavirussen årsagen til, at Amazon i første omgang ikke vil erobre så stor en del af nethandlen som hidtil antaget.
I ly af coronapandemien har danske og nordiske netbutikker skærpet deres fokus på de tre ting, der vurderes som Amazons største styrker: Konkurrencedygtige priser, bredt udvalg og hurtig levering.
- Og så har covid-19 naturligvis også fået mange flere folk online, så væksten inden for onlinemarked er blevet accelereret. Vi har taget et par skridt frem, siger Emil Stamp til Berlingske.
Trumfkortet spøger
I USA og Tyskland anslås det, at Amazon sidder på over halvdelen af den samlede nethandel. For nyligt lancerede Amazon en svensk version af sin platform, og spørgsmålet er så nu, hvornår en dansk version følger.
Hvor mange procentdele af nethandlen Amazon sætter sig på i Norden, afhænger også i høj grad af, om medlemsklubben Amazon Prime bliver en del af tilbuddet til forbrugerne i de nordiske lande.
Amazon Prime er ifølge flere eksperter det største trumfkort, som Amazon har. Her kan man for et beskedent månedligt beløb få fri og hurtig levering på alle varer samt adgang til streamingtjenester og e-bøger.