To gymnasievenners drøm blev en levevej
Den første iPhone var endnu ikke lanceret i Danmark. Facebook kendte kun de færreste danskere til. Nethandel var først for nyligt begyndt at tage fart.
Men to gymnasievenner fra Horsens havde fået en idé. Uden nogen forudsætninger for at drive e-handelsfirma ville de sælge smykker, ure og tasker online til mænd.
Derfor startede de en onlinebutik ved navn Trendhim i deres lille fælles lejlighed. De første år uden løn.
Sebastian Gyhrs Petersen tager sig nogle gange i at kigge tilbage. Til dengang han sammen med kompagnonen Mikkel Falkenberg Andersen hver aften gik på posthuset for at sende dagens ordrer.
Nu omsætter deres virksomhed for næsten 200 mio. kr. og er blevet en eksportsucces med salg til 28 lande.
- Det er gået hurtigt. Den ene dag tager den anden, så man når at tilvænne sig og opdager ikke rigtigt, hvor vildt det faktisk er, siger medstifter og direktør Sebastian Gyhrs Petersen.
Kapitalfond ombord
Danske virksomheder halter ifølge tal fra Dansk Industri generelt, når det handler om at eksportere på nettet. Derfor bliver Trendhim ofte fremhævet som et af de eksempler, andre danske nethandlere bør følge.
På 13 år har Trendhim indtaget 28 forskellige lande. Bag erobringstogtet gemmer sig en grundig og gennemtænkt strategi, der dels skal sørge for en god kundeoplevelse, dels sørge for at Trendhim kan følge med sit eget vokseværk.
De første år i virksomhedens levetid var Sebastian Gyhrs Petersen og Mikkel Falkenberg Andersen alene om at drive Trendhim fremad. Siden fik de følgeskab af Martin Højbjerg Christiansen, der især er stærk på it.
Sammen fik trioen deres netvirksomhed til at brillere i en sådan grad, at den svenske kapitalfond Priveq Investment AB for nyligt købte 60 pct. af virksomheden. Dermed er der kapital til at komme ud på endnu flere markeder og blive en global virksomhed med fokus på egne brands.
- I år kommer vi i hvert fald til at vokse med 50 pct. Vi omsatte i seneste regnskabsår for 115 mio. kr. Så vi nærmer os 200 mio. kr., men det er slet ikke slutmålet. Vi er først lige begyndt, siger Sebastian Gyhrs Petersen.
Stejl læringskurve
Med en trecifret millionomsætning og over 50 ansatte er virksomheden en helt anden, end da han og makkeren Mikkel Falkenberg Andersen begyndte i 2007 hjemme i lejligheden i Horsens.
Arbejdsdagene er lange, og der er nye udfordringer og opgaver hver dag. Som direktør har læringskurven været stejl for Sebastian Gyhrs Petersen.
- Jeg har lært, at man skal omgive sig med dygtige folk og tør give ansvar fra sig. Man skal række ud og tør sparre med andre. Det er sjovt og spændende at stå i spidsen for Trendhim. Det har jeg ingen planer om at stoppe med. Jeg har masser af støtte fra folk omkring mig, siger han.