Coop-chefen vil have 1.000 forskellige butikker
Kampen om de danske dagligvarekunder bliver ikke vundet på Roskildevej i Albertslund. Den bliver vundet ude i de enkelte butikker, og derfor sætter topchef Kræn Østergaard Nielsen nu en helt ny retning for landets næststørste dagligvarekoncern, Coop.
Efter 80 dage i jobbet sætter Kræn Østergaard Nielsen gang i en omfattende decentralisering af Coop. Han har selv været med til at trække koncernen for langt i den modsatte retning, erkender han.
- Vi kommer fra en verden, hvor vores kæder reelt var fem virksomheder i virksomheden. De konkurrerede indbyrdes med hinanden med fokus på ren butiksdrift. Nu får de ressourcer og kompetencer til at agere som kæder igen. Hovedkontoret skal være en platform, der servicerer dem – ikke detailstyrer dem, siger Kræn Østergaard Nielsen til RetailNews.
Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.
Coop består af cirka 1.000 butikker under kæderne Fakta, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma.
Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.
Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.
Coop har 1,8 mio. medlemmer, der sidste år fik bonus, medlemsrabatter og medlemsfordele for 998 mio. kr., heraf 205 mio. kr. i direkte bonus.
Coop-koncernen har 40.000 ansatte og en årlig omsætning på cirka 50 mia. kr.
Oprustning af kæderne
Helt konkret mener Coops nye topchef, at der skal være mere forskel på kæderne, som omfatter Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og den nye lavpriskæde Coop 365.
Der bliver oprettet 40 nye stillinger i kæderne. Det mest markante er, ifølge Kræn Østergaard Nielsen, at hver kæde nu får sin egen kommercielle direktør med ansvaret for bl.a. marketing. Derudover får de egen sortimentschef, som skal sammensætte vareudvalget i de enkelte butikker bedst muligt.
- Det stiller krav til den centrale indkøbsafdeling. Det bliver en holdsport at sikre, at vi giver konkurrenterne baghjul i alle koncepterne, siger Kræn Østergaard Nielsen.
Hidtil har ansvaret for Coops kæder været for mudret. Fremover har kædedirektøren det totale ansvar, og vedkommende refererer direkte til Kræn Østergaard Nielsen.
Det overordnede mål er at komme tættere på kunderne og give mere indflydelse og medbestemmelse til de enkelte butikker, kæder og brugsforeninger.
- Vi kan ikke detailplanlægge 1.000 butikker uden at høre dem, der er tættest på kunderne. Butikkerne og kæderne skal have bedst mulige forudsætninger for at ramme kunderne. Mit mål er ikke 1.000 ens butikker, men 1.000 forskellige butikker, siger Kræn Østergaard Nielsen.
Coops nye toplag:
Kræn Østergaard Nielsen (adm. direktør)
Jens Visholm (koncerndirektør med ansvar for kunder og kommunikation)
Jan Madsen (adm. direktør for Coop Invest A/S og Lobyco A/S)
Per Thau (koncerndirektør med ansvar for indkøb, sortiment og logistik)
Allan Kristoffersen (koncerndirektør for Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen)
Jesper Gottschalck Jensen (kædedirektør for SuperBrugsen)
Torben B. Andersen (kædedirektør for Kvickly)
Thomas Nielsen (kædedirektør for Coop 365 og Fakta)
Morten Viktor (digital og e-commerce direktør)
Carl-Johan Vang Christensen (supply chain-direktør)
En ny holdopstilling
Han vil have Coop-koncernen til at kæmpe by for by. Tabte markedsandele skal vindes tilbage, og Coop – der for år tilbage blev overhalet af Salling Group – vil igen være størst.
For at nå dertil er der brug for nye kræfter i toppen af Coop. Derfor har Kræn Østergaard Nielsen lavet den største udskiftning i nyere tid.
Ud er røget flere prominente skikkelser. Koncerndirektør Stina Glavind, Irma-direktør Søren Steffensen, Fakta-direktør John Hornbech Christensen og den prisvindende HR-direktør Jens Romundstad.
Ind er kommet tidligere Dagrofa-topchef Per Thau, tidligere Kvickly-direktør Allan Kristoffersen og Kop & Kandes øverste chef, Thomas Nielsen.
- Vi skal spille et helt nyt spil. Derfor er der brug for en ny holdopstilling, fastslår Kræn Østergaard Nielsen.
Han har sat tre hovedmål for Coop-koncernen: Glade kunder, vækst og indtjening.
- Kundefokus og kundeorientering er afgørende. Kun med glade kunder kan vi vokse, og så følger indtjeningen med. Vi skifter retning. Der er brug for en stor offensiv, siger Coop-direktøren.