23948sdkhjf

Kommentar: Så tog Coop-bossen rundsaven frem

Hvor mange dage tager det at omkalfatre toplaget i landets næststørste dagligvarekoncern?

Lige knap 80 dage.

Så lang tid gik der, fra Kræn Østergaard Nielsen satte sig i spidsen for Coop, til at han eksekverede den største ændring i Coops topledelse i nyere tid.

Ud er røget flere prominente skikkelser. Koncerndirektør Stina Glavind, Irma-direktør Søren Steffensen, Fakta-direktør John Hornbech Christensen og den prisvindende HR-direktør Jens Romundstad.

Til gengæld har Kræn Østergaard givet comeback til en række gamle kendinge. Heriblandt tidligere Dagrofa-topchef Per Thau, tidligere Kvickly-direktør Allan Kristoffersen og Kop & Kandes øverste chef, Thomas Nielsen, der har en fortid som salgsdirektør i Coop.

70 stillinger nedlægges, mens 40 nye oprettes i en plan, som ifølge Kræn Østergaard Nielsen skal gøre Coop til Danmarks mest kundeorienterede virksomhed. Målet er at komme tættere på kunderne, og det bliver med en decentral styring af Coops kæder og de godt 1.000 butikker.

Dermed går Kræn Østergaard Nielsen i den stik modsatte retning af sin forgænger, Peter Høgsted. Meldingen fra flere af landets brugsformænd er, at retningen er den helt rigtige. Det kan du læse mere om senere i dag på RetailNews.

Hvor Peter Høgsted kom ind i Coop med en madagenda, er arvtageren begyndt med at klippe rosenbusken. Tabte markedsandele og halvsvag indtjening har tegnet et billede af en dagligvarekoncern, som er kommet for langt væk fra kunderne. I kulisserne har utilfredsheden rumlet blandt brugsforeninger og butikker, som føler sig stækket på deres vitalitet. Sådan går det, når et hovedkontor i for høj grad vil bestemme.

Nu tilføjer Kræn Østergaard Nielsen to bogstaver foran ordet centralisering. Og oprydningen i Coop er ikke kun begrænset til ledelsesgangen.

En række forretningsområder udenfor kernen af dagligvarebutikker bliver skilt fra. Det drejer sig bl.a. om FDB Møbler, Coop Folkeskove og et kafferisteri i Kenya. Signalværdien? Nu skal der igen fokuseres på kernedriften og det, som Coop er sat i verden for; at sælge dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141