Han kæmpede sig til tops: Braw Bakir skal forvandle Netto
Braw Bakir sætter aldrig en alarm til at vække ham om morgenen. Han vågner altid af sig selv – oftest før kl. 5. Måske siger det noget om hans ærgerrighed og drive. Om hans manglende evne til at sidde stille.
Den 37-årige Braw Bakir er steget i graderne med rekordfart, siden han som 16-årig fik job som flaskedreng i Netto. Han har haft nærmest samtlige stillinger i kæden og er i dag salgsdirektør med det øverste ansvar for 13.500 ansatte.
Men det er ikke hele historien.
For imens coronakrisen raser, og dagligvarebranchen oplever uhørt vækst, skal Braw Bakir eksekvere en af de største investeringer i Nettos historie. En gennemgribende renovering af samtlige kædens 517 butikker.
- Lige nu omdanner vi fem butikker om ugen. Så høj kadence har vi aldrig kørt med før, siger Braw Bakir.
Braw Bakir blev født i det nordlige Irak i 1983 og kom til Danmark som 14-årig.
Han er uddannet fra teknisk handelsgymnasium (HTX) og har taget en etårig HH samt diverse interne lederkurser i Salling Group.
Han begyndte i Netto i 1999 som servicemedarbejder og har siden arbejdet sig op som salgsdirektør.
Han bor i Skovlunde med sin familie.
En kulturændring
Han taler om Netto-kædens nye koncept, Netto 3.0, der skal give butikkerne et mere moderne udtryk. De skal være nemmere at finde rundt i, mere inspirerende og med større fokus på ferskvarer, frugt og grønt og convenience.
Der er tilført 250 nye varenumre, og selv den klassiske gule Netto-farve har fået et løft. En samlet investering til flere milliarder kroner. Men det vigtigste for Braw Bakir er hverken den forstørrede grøntafdeling eller den nye mandelmælk.
- Mit største fokusområde er medarbejderne. Den gode kundeoplevelse kommer gennem glade og tilfredse medarbejdere, og her arbejder vi med en ny ledelseskultur. Jeg vil kalde det en kulturændring, siger Braw Bakir.
For at forstå kulturændringen i Netto skal man forstå Braw Bakir. Uden for murene i landets største discountkæde er han formentlig ukendt for de fleste. I Netto-regi er han nærmest blevet en kendis.
Skæbnen og tilfældet
Han kom til Danmark som 14-årig. Faderen er kurder og flygtede i 1994 fra Saddam Husseins regime i Irak. Det lykkedes ham at få tilkendt familiesammenføring, og derfor landede Braw Bakir sammen med sin mor og søskende i Københavns Lufthavn en kold novemberdag i 1997.
Braw Bakir kunne ikke sproget og kendte ikke en sjæl. Men han var viljestærk. Skæbnen og tilfældet førte ham som 16-årig til Netto og en tjans som flaskedreng. Det skulle blive definerende for hans liv. Med en lille omvej.
På et tidspunkt måtte Braw Bakir kvitte sit job i Netto for at have tid til at tage sin studentereksamen. Derefter flyttede han til København for at læse til markedsføringsøkonom, men havde brug for at tjene lidt penge ved siden af sin SU.
Han havnede tilbage i Netto. Derfra tog det fart. Fra salgsleder til souschef og butikschef på under seks måneder. Dernæst udnævnt til distriktschef som bare 24-årig – den yngste i Nettos historie.
Pludselig havde Braw Bakir ansvaret for 350 ansatte og en årlig omsætning på 300 mio. kr. I retrospekt håndører ved siden af det, der ventede ham.
Den helt store stilling
En efterårsdag i 2019 ringede Nettos topchef, Michael Løve, og bad ham møde ind på hovedkontoret tidligt næste morgen. Da Braw Bakir mødte ind, fik han tilbudt stillingen som salgsdirektør for kæden. Det vil sige ansvaret for 13.500 ansatte og en årlig omsætning på 18 mia. kr.
Det pudsige er, at Braw Bakir flere gange har haft mulighed for at udskifte Netto – og flere gange er blevet tilbudt arbejde andre steder. Men Netto er gået ham i blodet.
- Det har altid været vigtigt for mig at føle, at jeg bliver udviklet. Der skal ske noget med mig som person og med det, jeg har gang i. Jeg skal kunne mærke en forandring, når jeg sætter noget i gang. Det har jeg altid kunnet i Netto, og jeg er blevet behandlet med tillid, respekt og frihed, siger Braw Bakir.
Han forsøger at behandle sine medarbejdere på samme måde. Relationen til de ansatte ude i felten er så vigtig, at Braw Bakir som salgsdirektør har besøgt samtlige kædens 517 butikker. Han kender hver en kvadratmeter, hilser på alle og er på fornavn med de fleste butikschefer.
- Jeg vil have føling med forretningen. Hvad sker der derude? Hvordan har medarbejderne det? Har vi de rigtige varer de rigtige steder? Er jeg ikke derude, kan jeg ikke være den leder, der hjælper og drejer forretningen i den rigtige retning. Det er et absolut must, siger Braw Bakir.
Netto er Danmarks største dagligvarekæde med 517 butikker over hele landet.
Kæden er ejet af Salling Group, der har som mål at runde 600 Netto-butikker inden for en årrække.
Den første Netto-butik åbnede i 1981 på Godthåbsvej i Vanløse.
Netto har også butikker i Tyskland og Polen. Michael Løve er øverste chef for hele kæden.
At være ordentlig
Flere gange under interviewet vender han tilbage til det samme ord. Ordentlighed. Han definerer det som evnen til at behandle sine omgivelser med respekt. Tal pænt til kunderne. Smil. Vær god mod dine ansatte og butikkens naboer. Skab en relation og et sammenhold. Også i det lokalsamfund, som du er en del af.
- Vi skal have mere jordnær og nærværende ledelse. Vores medarbejdere skal ikke kun måles på resultater, men på at være ordentlige og samtidig skabe resultater. Det stiller helt andre krav til de ledere, du har ude i butikkerne. De skal stadig jagte bundlinje, så vi kan investere i forretningen og donere gennem Salling Fondene. Men de skal også jagte gode omgivelser og et godt image. Deres medarbejdere skal være tilfredse, siger Braw Bakir.
I et dagligvaremarked, hvor alle investerer og prøver at forbedre sig, er det medarbejderne, der skal gøre forskellen, mener han.
- Så spørger du måske, om vi er nået i mål. Overhovedet ikke. Vi er langtfra færdige. Men det er en rejse, vi er begyndt på, og vi skal nok nå derhen. Men det er 13.500 medarbejdere, vi har med at gøre, siger Braw Bakir.
Den tillid og frihed, han selv er blevet mødt med, forsøger han nu at kanalisere videre ud i butikkerne.
- Vi sigter mod at have ensartede butikker, men vil også give plads til, at man som butikschef kan bryde konceptet i ny og næ, hvis det giver mening lokalt. For eksempel afsætte et større område i butikken til økologi, hvis det sælger godt. Nogle butiksledere skal have lidt friere tøjler, siger Braw Bakir.
Netto har som mål at runde 600 butikker i Danmark inden for en årrække.