23948sdkhjf

Elgiganten-direktør afviser ufine tricks

Danmarks største elektronikkæde, Elgiganten, er havnet i endnu en sag om ufin behandling af kunderne. Men direktøren afviser alt.

I DR-programmet ’Kontant’ fortæller en tidligere medarbejder, at formålet med Elgigantens klik & hent-løsning er at lokke folk til med gode tilbud, og så skal personalet sørge for mersalg, når kunden står i butikken.

Lykkes den strategi ikke, kan det være, at varen pludselig ikke er på lager.

- Vi er lidt ligeglade med kundens behov, vi vil bare sælge noget, der giver mening avancemæssigt, fortæller den tidligere medarbejder, der ønsker at være anonym.

Topchefen tager afstand

Kontant har testet Elgigantens klik & hent-løsning med præcis det resultat; nemlig at varen alligevel ikke var på lager. Flere kunder fortæller om lignende oplevelser.

Alligevel afviser Elgigantens topchef, Peder Stedal, at der er noget om snakken.

- Vi kan garantere, at det i Elgiganten under ingen omstændigheder er hverken intentionen eller en del af vores uddannelse, kommunikation eller kultur at udtale os vildledende eller usandt overfor vores kunder. Elgiganten tager derfor kraftigt afstand fra påstande herom, udtaler Peder Stedal i en pressemeddelelse.

Flere kunder fortæller også om, hvordan de uden held har forsøgt at benytte sig af Elgigantens ’prismatch’, hvor prisen matches, hvis man finder den samme vare billigere hos en konkurrent.

I konkrete tilfælde har Elgiganten nægtet at matche priser fra både Bilka og Power.

En uheldig kultur

Mogens Bjerre, professor i markedsføring på CBS, siger til DR, at han mener, der hersker en uheldig forretningskultur i Elgiganten.

- I forhold til klassisk detailhandel, hvor det drejer sig om at give kunderne en god oplevelse, er det skredet fuldstændigt. Det er vidt forskellige situationer, vi har fat i, og alligevel er der den samme underliggende tone; vi behøver ikke behandle vores kunder ordentligt, siger Mogens Bjerre til DR.

Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse landet over. Selskabet, der er en del af Elkjøp Nordic-koncernen, omsatte i seneste regnskabsår for 6,4 mia. kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144