23948sdkhjf

Kvittede topjob: Selvlært iværksætter satser på flere butikker

Charlotte Biehl sprang for 10 år siden fra en nålestribet karriere i et af verdens største konsulenthuse og ud i drømmen om at stifte sit eget smykkemærke, byBiehl.

I dag sælges hendes smykker i over 300 forretninger rundt om i Europa, og nu har Charlotte Biehl åbnet sin første udenlandske butik i det, der skal blive til adskillige af slagsen.

I centrum af Oslo har den danske iværksætter slået dørene op til en flagskibsbutik. Planen er flere butiksåbninger i Skandinavien næste år.

- Det er ikke et spørgsmål om, at vi går den modsatte vej af resten af branchen, der for tiden optimerer på det digitale. Det gør vi også. Vi har det seneste år oplevet stor vækst online, men det er min overbevisning, at det fysiske og digitale skal gå hånd i hånd, siger Charlotte Biehl.

En iværksætter-familie

Trangen til at blive iværksætter kommer nogle gange fra opvæksten. Det er Charlotte Biehl et eksempel på. Hendes mor er iværksætter. Det samme er hendes stedfar og søskende.

Selv var Charlotte Biehl strategisk rådgiver i Boston Consulting Group, men når frokostpauserne meldte sig, sad hun ofte og tegnede og skitserede smykkedesigns i den notesbog, hun altid havde i tasken.

I 2009 sagde hun op for at blive selvstændig smykkeiværksætter. Det er gået ret godt indtil nu.

ByBiehl har to flagskibsbutikker i Danmark – blandt andet på Købmagergade i København – og sælger sine smykker over hele Europa. Overskuddet i seneste regnskabsår var, trods coronakrise, på knap 1 mio. kr.

En bæredygtig dagsorden

Idéen med at åbne fysiske butikker udenlands er at skabe et mere tydeligt univers for byBiehl-brandet.

- Folk er efterhånden så vant til at købe varer online, så hvis man skal lokke kunderne forbi en butik, skal det være, fordi de fysiske butikker tilbyder noget helt særligt. Derfor har vi også fokus på at optimere den fysiske købsoplevelse, blandt andet gennem en tydelig storytelling af vores bæredygtige dagsorden, unikasmykker og kyndig vejledning, siger Charlotte Biehl.

Midt i coronakaos landede byBiehls første kollektion produceret af 100 pct. genanvendt sølv og guld. Det gjorde indkøbene fra leverandører dyrere og marginerne mindre, men det er ifølge Charlotte Biehl et vigtigt skridt at tage.

- Det er vigtigt for os at tænke bæredygtighed i alle dele af organisationen, understreger hun.

ByBiehl har 25 ansatte.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079