23948sdkhjf

- Aldis rejse er det sidste dødsstød til klassisk discount

Når discountkæden Aldi om få år er færdig med at ombygge og modernisere samtlige sine butikker, markerer det afslutningen på en æra i dansk dagligvarehandel.

Da er det endegyldigt slut med det, der betegnes som ’hard discount’ – det oprindelige discountkoncept i Danmark.

- Man kan godt sige, at Aldis rejse mod mere tidssvarende butikker er det sidste dødsstød til klassisk discount, som vi kender det, siger detailekspert Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch Food Trends.

'Hård' og 'blød' discount

Aldi er ifølge Flemming Birch den dagligvarekæde, som i længst tid har holdt fast i det rene discountkoncept. Det vil sige få varenumre og sparsomt indrettede butikker, som ikke opfylder kundens samlede indkøbsbehov.

Nu investerer Aldi et milliardbeløb i at ombygge og modernisere sine 183 danske butikker. De skal være lysere og pænere med flere danske og økologiske varer på hylderne. Og så er der kommet ender på kassebåndet – en mangel, som Aldi i mange år måtte høre for.

Generelt skelner man mellem to typer discountbutikker: ’Hard discount’ og ’soft discount’. Her er der sket et markant skifte. Landets discountkæder bliver mere ”bløde” og mindre ”hårde.”

- Efter finanskrisen gik alle op i markedet. De lavede butikker, hvor man kunne handle til en hel uge og få dækket alle sine behov. Frisk grønt, økologi, private label og premium-mærker blev opprioriteret. Men Aldi fastholdt sit klassiske discount-koncept. Nu sadler man om – og det koster, siger Flemming Birch.

Resultat efter skat i perioden 2010-2019 (i mio. kr.)

  Aldi
2010 -29
2011 -47
2012 -107
2013 -228
2014 -265
2015 -297
2016 -243
2017 -326
2018 -380
2019 -511
I alt: -2.433

En monumental udfordring

Aldi er den dagligvarekoncern, som over de seneste 10 år har sat flest penge til på det danske marked. En regnskabsgennemgang, som RetailNews har lavet for perioden 2010-2019, viser et samlet tab på 2,4 mia. kr.

Det er lidt mere end Dagrofa-koncernen, som har tabt 2,2 mia. kr.

Ifølge Henning Bahr, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia, har Aldi en monumental opgave foran sig. Ikke kun med at modernisere sine butikker, så de er på niveau med konkurrenternes.

- Det handler i lige så høj grad om at ændre forbrugernes opfattelse af Aldi. Hvis kæden bliver bedømt på gamle fordomme, nytter det ikke meget med pæne butikker. Den udfordring er stor for Aldi og kan blive rigtig dyr i markedsføring, siger Henning Bahr.

40 pct. af markedet

Fra at være forholdsvis uinspirerede butikker med kun basisvarer på hylderne tilbyder lavpriskæderne i dag en lang række varer, der førhen var forbeholdt supermarkederne. Derfor skelner forbrugerne ifølge Flemming Birch ikke længere mellem discountbutikker og supermarkeder.

Discountbetegnelsen bruges dog stadig om kæderne Aldi, Netto, Rema 1000, Fakta og Lidl, mens kæder som Meny, Kvickly og SuperBrugsen falder under betegnelsen klassiske supermarkeder.

De fem danske discountkæder sidder samlet på 40 pct. af dagligvaremarkedet herhjemme. Netto har den største markedsandel – Aldi den mindste.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094