Detailkæder flokkes om dansk it-løsning: Vi er først lige begyndt
Et dansk it-firma med store ambitioner har fået foden indenfor hos flere af landets mægtigste detailkæder.
På få år har makkerparret Jesper Roesgaard og Jens Ole Lebeck skabt en digital kommunikationsplatform, Relesys, der bruges af blandt andet Bestseller, Salling Group, Søstrene Grene, Normal, Specsavers og Matas.
Under coronakrisen har Relesys haft mere travlt end nogensinde, og selskabets platform supporterer nu over 17.000 butikker i 84 lande.
- Det går rigtigt stærkt. Og vi er først lige begyndt. Potentialet for en virksomhed som vores er enormt, og lige nu pitcher vi for nogle af verdens største brands. Målet er helt klart at skalere i udlandet, siger adm. direktør og medejer Jesper Roesgaard.
Netto samlede sin kommunikation
Relesys’ platform gør det muligt både at kommunikere, træne og distribuere viden til samtlige sine medarbejdere, som blot behøver en app for at tilgå platformen.
I Netto bruger tusindvis af ansatte den app, My Netto, som Relesys har skræddersyet til discountkæden. Her får de ansatte vigtig information, opgaver, videoer og små læringsmoduler.
- Målsætningen er, at vi kan give vores medarbejdere relevant information ét sted. Tidligere brugte vi et intranet på en fælles butikscomputer, men sådan får du sjældent fat i en 17-årig kasseassistent. Nu kan vi fange især de unge medarbejdere langt mere effektivt, siger Birgitte Danielsen, driftskoordinator og teamleder hos Netto.
Særligt under coronakrisen har det været vigtigt for detailvirksomheder hurtigt at kunne nå ud til alle medarbejdere, koordinere og iværksætte nye tiltag.
- Der har appen virkelig vist sin styrke – og gør det stadig. Vi skal kunne omstille os og lynhurtigt kunne give vigtig information til alle medarbejdere om nye tiltag, siger Birgitte Danielsen.
En "sindssygt gammeldags" branche
På den app, som Relesys har udviklet, kan man som ledelse følge op på, om medarbejdere læser det, der meldes ud.
- Appen er tilpasset efter, hvem der er logget ind, og vi samler al information ét sted, så man som medarbejder ikke skal orientere sig på intranettet, i Facebook-grupper og på sms’er, siger Jesper Roesgaard.
Jesper Roesgaard og Jens Ole Lebeck stiftede Relesys tilbage i 2014. De ville nå ud til en branche, som med Jesper Roesgaards ord var ”sindssygt gammeldags.” Det lykkedes.
I dag laver Relesys apps til nogle af landets største detailkoncerner og har netop landet en stor amerikansk kosmetikkoncern som kunde.
Tæring efter næring
Relesys har tjent penge fra dag ét. I 2019 øgede virksomheden sine abonnementsindtægter med 65 pct.
- Vi sætter tæring efter næring og investerer massivt i virksomheden og nye medarbejdere. Derfor skal vi ikke komme ud med et stort overskud i 2020, siger Jesper Roesgaard.
Uden brug af ekstern kapital har han og medejer Jens Ole Lebeck opbygget en forretning med 55 ansatte og over 100 kunder fordelt på 84 lande. Men de får snart brug for en medejer.
- Når man sætter tæring efter næring og gerne vil skalere hurtigt, kræver det kapital. Derfor skal vi muligvis ud og finde venturekapital fra nogen med den rette knowhow, siger Jesper Roesgaard.