23948sdkhjf

Per Bank har ikke set noget lignende i 25 år

Udbetalingen af danskernes indefrosne feriepenge har sendt tiltrængte milliarder ud i dansk detailhandel. Og det kan mærkes – ikke mindst i dagligvaresektoren.

Ifølge Salling Groups topchef Per Bank har de udbetalte feriepenge haft en tydelig effekt.

- Vi har ikke de seneste 25 år eller mere oplevet en lignende vækst. Dog stadig størst på legetøj og elektronik, men også fødevarer vækster voldsomt, skriver Per Bank på LinkedIn.

Danskerne har haft mulighed for at få udbetalt tre ud af fem ugers indefrosne feriepenge. Det har et stort flertal gjort. Både politikere og interesseorganisationer har argumenteret for, at man allerede nu bør frigive resten af danskernes feriepenge.

Den holdning deler Per Bank ikke umiddelbart.

- Jeg håber dog, at de sidste uger af feriepengene først bliver udbetalt næste år, også fordi både hoteller, restauranter og rejsebranchen så vil få glæde af dem, skriver han på LinkedIn.

Gysertal

Selvom danskerne allerede nu har vekslet feriepenge til forbrug i butikkerne, tyder noget på, at vi ikke kommer til at opleve en forbrugsfest.

Danskernes forventninger til økonomien er dykket kraftigt, viser den nye såkaldte forbrugertillidsindikator fra Danmarks Statistik. Det er bekymrende, mener flere cheføkonomer.

- Den genopblussede smitte ser ud til at have sat en ny skræk i livet på forbrugerne. Det kan også hurtigt ramme købelysten, skriver Niklas Praefke, cheføkonom i Ledernes Hovedorganisation, i en kommentar til tallene.

Hos Dansk Erhverv mener man, at det bliver en sand gyser at følge udviklingen i forbrugertilliden hen over vinterhalvåret.

- Bliver danskerne for alvor skræmt hjem i stuerne af den stigende smitte, vil det ramme privatforbruget hårdt og kunne udløse en nye ledighedsbølge på det danske arbejdsmarked, skriver Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv.

Privatforbruget udgør godt halvdelen af Danmarks bruttonationalprodukt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125