Fakta overhalet som Danmarks næststørste dagligvarekæde
Danmarks næststørste dagligvarekæde målt på antallet af butikker hedder ikke længere Fakta. Den position sidder norskejede Rema 1000 nu på efter flere år med hastig ekspansion.
Ifølge en ny opgørelse fra RetailNews har Fakta nu 340 butikker. Rema 1000 har 353.
- Det har ikke været et mål i sig selv, men vi er selvfølgelig stolte af, at vi nu kan kalde os Danmarks næststørste dagligvarekæde. Det er gået stærkt, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000 Danmark.
Førerhunden i dansk dagligvarehandel er fortsat Salling Groups Netto-kæde med 516 butikker. Men discountkæden Fakta er altså skubbet en plads ned.
Landets største dagligvarekæder målt på antal butikker:
Netto: 516
Rema 1000: 353
Fakta: 340
Dagli’Brugsen: 303
SuperBrugsen: 235
Aldi: 183
Min Købmand: 163
Lidl: 131
Spar: 130
Meny: 113
Føtex: 103
Let-Køb: 102
Irma: 68
Kvickly: 68
Bilka: 19
Coop 365: 15
Løvbjerg: 15
ABC Lavpris: 14
Butikslukninger og underskud
For blot to år siden havde Fakta ellers 100 butikker mere end Rema 1000. Men Fakta har lukket en lang række butikker og senest omdannet adskillige til den nye lavpriskæde Coop 365.
Samtidig har Rema 1000 med sin stærkt succesfulde franchisemodel åbnet en lang række nye butikker. Ved udgangen af året har kæden 358 butikker, fortæller Jonas Schrøder.
- Vi har ikke noget tal på, hvor mange butikker der er plads til. Men vi kigger især i storbyerne, hvor det er sværere at få gode beliggenheder. Kundegrundlaget skal være tilstrækkeligt, så vi kan lave en fornuftig forretning – både for franchisetageren og os, siger Jonas Schrøder.
Fakta-kæden har i mange år voldt sin ejer, Coop-koncernen, kvaler med store millionunderskud. 650 mio. kr. på seks år.
Derfor har Coop haft gang i et større oprydningsarbejde og blandt andet lukket tabsgivende butikker. Det gav sidste år pote, da Fakta for første gang i mange år kom ud med overskud.
En ny lavpriskæde
Nu er Coop gået i gang med at omdanne en række Fakta-butikker til den nye lavpriskæde Coop 365. Indtil videre 15 af slagsen, men mange flere kan komme til.
Coop 365-butikkerne, som lige nu testes i en række byer, er Coops bud på fremtidens lavprissupermarked. Med cirka 3.000 varer i sortimentet er det meningen, at man som kunde skal kunne handle færdigt i butikkerne.
Derudover har Coop 365 flere af Coops egne varemærker – for eksempel Thise og Xtra – og færre mærkevarer fra eksterne leverandører.
Coop-topchef Kræn Østergaard Nielsen har imidlertid afvist, at det nye koncept helt skal erstatte Fakta-kæden.
- Tiden må vise, hvad der giver mening. Fakta står stærkt i mange byer, men der, hvor kæden ikke hidtil er lykkes, er det oplagt at prøve Coop 365-konceptet, sagde Kræn Østergaard Nielsen i sidste måned til RetailNews.