23948sdkhjf

Her er bagsiden af Amazons ufattelige vækst

Verdens mest værdifulde virksomhed hedder Amazon og har gjort stifter Jeff Bezos til klodens rigeste person. Nu banker han på Danmarks dør, og hans netmastodont bliver en gamechanger for dansk detailhandel, lyder det fra flere eksperter.

Men med til Amazons historie om succes, milliarder og ufattelige vækstrater hører også et utal af eksempler på dårlige arbejdsvilkår, trynen af leverandører, kopivarer og monopolagtig adfærd.

Det får nu Per Østergaard Jacobsen, retailekspert og ekstern lektor på CBS, til at komme med en advarsel.

- Overvejer du at sælge dine varer på Amazon, skal du tænke dig godt om, siger han til RetailNews.

Kopivarer til lave priser

Mange danske virksomheder har ifølge Per Østergaard Jacobsen en naiv tilgang og tror, at Amazon er vejen til storhed. Det kan den også være for nogle. For andre kan den blive ødelæggende.

- Vi har set tusindvis af eksempler på, at Amazon begynder at kopiere varer, som andre virksomheder sælger på platformen, og dernæst dumper prisen. Andre gange ser vi, hvordan Amazon beder leverandører om at sænke prisen på deres varer – og dernæst hæver prisen på lagerleje, hvis leverandøren ikke makker ret. Amazon har en ufattelig magt, siger Per Østergaard Jacobsen.

Amazon blev stiftet i 1994 af Jeff Bezos, der kvittede sit velbetalte job for at sælge bøger online.

I dag er Amazon verdens største netbutik og det mest værdifulde selskab på kloden.

Udover sin nethandelsbutik producerer Amazon selv teknologi - bl.a. Alexa-højttaleren - og driver den største internetbaserede it-tjeneste på kloden, Amazon Web Services (AWS).

Amazon ejer også supermarkedskæden Whole Foods og har kundeklubben Amazon Prime, der er verdens største af sin slags.

Dilemmaet er til at få øje på. Sælger du dine varer på Amazon, får du effektivt og billigt adgang til verdens største udstillingsvindue. Til gengæld betaler du med din salgsdata. Amazon ved derfor præcis hvilke varer, der sælger godt – og til hvilken pris.

- Den kundeindsigt og data er uhyggeligt effektiv, siger Per Østergaard Jacobsen.

Overvågning af medarbejdere

I USA og Tyskland sidder Amazon nu på halvdelen af al nethandel. Det styrkeforhold gør, at selskabet de facto kan agere som et monopol, mener flere iagttagere.

Forud for Amazons nye offensiv i Sverige advarer tyske eksperter desuden om Amazons metoder, der ikke mindst går ud over dens ansatte. De taler om totalitære træk.

I byen Bad Hersfeld, hvor et af Amazons kæmpelagre ligger, fortæller en ansat til Information, at medarbejderne arbejder med scannere, der hele tiden registrerer hvor meget de arbejder.

- Hvert skridt, du tager, er overvåget, så mellemlederen kan se, hvad du laver. Hvis man ikke scanner i 10 minutter, kommer mellemlederne og spørger, om der er noget i vejen med vores scannere, siden der intet bliver registreret, siger Christian Krähling til Information.

DNA'et i Jeff Bezos' livsværk

Den slags Amazon-historier er ikke enestående. Der findes tusindvis af historier om dårlige arbejdsforhold i Amazon, strejker og arbejdsnedlæggelser. Historier om pakkearbejdere, der må tisse i skraldespande og besvimer ved samlebåndene for at leve op til akkorden, der hæves, hver gang den bliver nået.

Men det er måske ikke så underligt.

I en nylig undersøgelse fra USA blev forbrugere spurgt om deres primære bevæggrunde for at handle på Amazon.

80 pct.: Hurtig og gratis levering.

70 pct.: Vareudvalget.

66 pct. Er medlem af Amazon Prime.

49 pct.: Bedste priser.

44 pct.: Let returproces

DNA’et og succesformlen i Jeff Bezos’ imperium er nemlig ikke bygget op om de ansatte. Det handler om kunderne – og kun kunderne – mener Per Østergaard Jacobsen.

At Jeff Bezos i sin tid overvejede at kalde sin netbutik relentless – nådesløs – inden han fandt på navnet Amazon, siger en del.

- Kunden er i centrum – ikke medarbejderne. Så er spørgsmålet, hvordan det harmonerer med vores holdninger i Norden om ansvarlighed, ordentlighed og bæredygtighed? Der ser jeg udfordringer for Amazon, siger Per Østergaard Jacobsen.

Amazons første nedslag i Norden bliver et kæmpelager i Eskilstuna, en lille by 120 km vest for Stockholm. Kombineret med et stort lager i Borgstedt, kun 50 kilometer syd for den dansk-tyske grænse, har Amazon setuppet klar til officielt at lancere en dansk platform af sin verdensomspændende netbutik.

Nu er spørgsmålet bare, hvornår det sker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127