23948sdkhjf

6 råd fra Dorte Wimmer: Sådan slår du Amazon

Rygterne har svirret de seneste år: Hvornår kommer Amazon til Danmark? En endelig dato er endnu ikke sat; men med Amazons nylige udvidelse i Sverige må det konkluderes, at ankomsten er nært forestående.

Derfor bør danske virksomheder med fordel allerede nu stramme op, så de kan stå imod mastodonten, lyder det fra Retail Institute Scandinavia.

Dorte Wimmer, forbruger- og retailekspert i Retail Institute Scandinavia, har 6 råd til virksomheder i kampen mod Amazon.

1) Tilbyd hurtig og gratis levering nu!

Hvis dette er markedsstandard, når Amazon satser på Danmark, vil et af Amazons skarpeste våben i kamp om kunderne være sat ud af spillet.

2) Fokuser på kunden – og ikke konkurrenten!

Optimer alt omkring kunden og kundeoplevelsen, så kunderne er loyale og tilfredse med netop din virksomhed, så det er sværere for Amazon at tiltrække dem. Forkæl kunderne alt det, du kan, allerede i dag.

3) Specialiser dig!

Adskil dig fra Amazon ved at kunne noget andet. Hvis man kan sammenlignes en til en med Amazon, taber man kundernes gunst i kampen mod kæmpen. Derfor vil mindre webshops uden klar profil eller speciale tabe pusten først i kampen mod Amazon.

4) Udnyt samspillet mellem det digitale og det fysiske!

Har man både fysiske og online butikker, skal disse integreres og optimeres hurtigt. Amazon er ’kun’ til stede digitalt uden for USA, og danske butikker har derved en fordel i samspillet, som skal optimeres til en sømløs kundeoplevelse på tværs af kanaler.

5) Undgå priskonkurrence mod Amazon på alt!

Udvælg nogle enkelte strategiske produkter og match prisen på Amazon, og fokuser derudover på det, du kan tilbyde, som Amazon ikke kan – for eksempel det fysiske møde og specialviden.

6) Tag chancer!

Tiden er inde nu til at tage chancer og tænke nyt. Gør man det samme som i går, taber man.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078