23948sdkhjf

Danskernes nye forbrugsvaner får varige konsekvenser

Coronakrisen har vendt op og ned på den måde, som danskerne handler på. Det vil få varig indflydelse på detailhandlen og mange steder omdefinere den rolle, som fysiske butikker har.

Danske Bank har i en ny analyse kigget nærmere på danskernes forbrugsvaner under coronakrisen. Her er den primære, og måske ikke så overraskende, konklusion, at krisen har givet et massivt løft til nethandlen.

Og det er ikke sikkert, at alting vender tilbage til normalen.

- Coronakrisen kan have permanente konsekvenser for detailhandlen, hvis skiftet over mod online bider sig fast. Det er der tegn på, skriver privatøkonom Louise Aggerstrøm i analysen.

Analysen er baseret på transaktioner foretaget både i danske og udenlandske butikker med betalingskort og MobilePay for omkring 1 mio. danske Danske Bank-kunder med aktive konti.

Forbruget er eksklusiv kontantbetalinger og kontooverførsler, hvilket vil sige, at mange faste udgifter til bl.a. bolig typisk ikke er inkluderet, hvorfor data her anvendes som et
tilnærmet udtryk for det løbende danske privatforbrug.

Onlinehandel er kategoriseret på transaktionsniveau, ikke virksomhedsniveau. Således kan
der både have online- og offline-transaktioner på den samme virksomhed. 

Graden af nedlukning blev afgørende

Nedlukningen af store dele af dansk økonomi i foråret sendte i stor stil danskerne på onlineshopping. Og selvom salget er lavere end under nedlukningen, ses der fortsat en stigende tendens til onlinehandel, når der korrigeres for kollapset i salget af rejser og flybilletter online.

Under nedlukningen af en lang række fysiske butikker og storcentre blev næsten 90 pct. af det tøj, der blev solgt, handlet via nettet. Det var dog langt fra nok til at kompensere for det tabte salg i fysiske butikker.

- Til gengæld gik nethandel med bøger og kosmetik stort set ind og lukkede hullet fra de fysiske butikker, lyder det fra Louise Aggerstrøm.

Dagligvarer på nettet i massivt løft

Danske Banks analyse viser, at danskerne i stor stil har taget dagligvarehandel på nettet til sig. Især blandt børnefamilier har det bidt sig fast på et højere niveau. Men også de ældre er gået online.

- For danskere over 65 år så vi mere end en tredobling af andelen af dagligvarer, der blev handlet på nettet under nedlukningen. Det er siden aftaget, men i august alene var andelen steget fra 2,3 pct. af dagligvarehandlen for de over 65-årige til knap 4 pct., skriver Louise Aggerstrøm i analysen.

Selvom flere danskere køber dagligvarer online, udgør det stadig kun 5 pct. af det samlede dagligvaresalg, ifølge Danske Banks tal.

Netsupermarkedet Nemlig.com er blandt de virksomheder herhjemme, som har oplevet størst vækst under coronakrisen. Salget er mere end fordoblet, og adm. direktør Stefan Plenge har måttet ansætte over 100 nye medarbejdere for at kunne følge med.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11