Den største kamp i dagligvarebranchen foregår nu digitalt
Når man skal sælge varer til nogle af Europas mest illoyale kunder, og pris og kvalitet ikke længere er de eneste konkurrenceparametre, kræver det nytænkning.
Det har dagligvarekoncernerne i Danmark erkendt, og derfor har de lige nu travlt med at udrulle digitale værktøjer, medlemsklubber og kundefordele i kampen om kundernes gunst.
Faktisk er forsøget på at vinde forbrugernes loyalitet lige nu en af de helt store slagmarker i dagligvarebranchen. Det vurderer flere eksperter.
- Danskerne fordeler deres loyalitet, når de handler dagligvarer. Der skal man som dagligvareaktør være på dupperne. Er man uopmærksom, render de andre med markedsandelene, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, til RetailNews.
Illoyale kunder stiller nye krav
Samme melding kommer fra detailekspert Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch.
- Vi ser det bredt i detailhandlen, at der satses på loyalitetstiltag. Hver kæde forsøger at knytte kunderne til sig, og det er helt klart blevet en væsentlig faktor, siger han til RetailNews.
Ifølge tal fra analysehuset Nielsen er Danmark det land i Europa, hvor kunderne handler i flest forskellige dagligvarebutikker. Derfor forsøger de enkelte kæder at knytte kunderne tættere til sig.
Under navnet Coop Prime lancerede Coop i sommer et udvidet loyalitetsprogram for de 1,8 mio. danskere, der er medlemmer af den andelsejede koncern.
Salling Group har introduceret Føtex Plus-appen, og også Lidl har sin egen digitale kundeklub, der giver særlige tilbud og rabat på udvalgte varer.
... men virker det?
Ifølge detailekspert Flemming Birch er det blevet sværere for dagligvarekæderne at konkurrere på pris og kvalitet.
- De fleste har godt styr på prisen og ligger tæt op ad hinanden. Alle kæder har kvalitetsvarer – også discount, som er gået væsentligt op i markedet. Hvad skal man så konkurrere på? Det er det interessante, og her kommer loyalitetstiltag ind i billedet, siger han.
Spørgsmålet er så, om det virker?
- Ja, men forudsætningen er, at fordelen ved at være tilmeldt er nem at forstå. Bliver det for uklart eller svært at gennemskue, gider vi det ikke. Det er her, at medlemsprogrammerne kan gå galt, siger Flemming Birch.