23948sdkhjf

Amazon er på vej - danske butikker skal gøre sig klar

Da Amazon meddelte, at den var klar til at åbne i Sverige, afslørede et jobopslag de fremtidige planer. Udvidelsen skal på sigt også indbefatte Danmark. Det kan butikkerne herhjemme godt gøre sig klar til, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst

Rygterne har svirret længe, men nu bliver det en realitet. Amazon er klar til at indtage Norden.

Det kom frem i starten af august, hvor Amazon offentliggjorde, at et svensk Amazon-website var ved at blive etableret. Handelsplatformen søger derudover danske leverandører, som får mulighed for at sælge deres produkter til de svenske forbrugere.

Den berygtede virksomhed, som ofte får enorm succes i de lande, som den laver forretning i, kan meget vel også være på vej til Danmark. Det vurderer branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

- Vi har ikke fået det bekræftet endnu, men meget tyder på det. Nu kommer Amazon til Sverige, og i et jobopslag søger de en medarbejder, der skal arbejde med ekspansion til resten af Norden, siger hun.

Sidsel Dyrholm Holst henviser til, at onlinegiganten har ledt efter en markedschef, som vil få ansvaret for ”ekspansion til de øvrige nordiske lande”. Herefter står Finland, Danmark og Norge i parentes.

Danske butikker vil tabe markedsandele

Amazon er en konkurrent, som de danske forretningsdrivende bliver nødt til at forholde sig til. Da Amazon etablerede sin markedsplads i Holland tidligere på året, var der ifølge Dansk Erhverv fra første dag mere end 30.000 sælgere med over 100 millioner produkter registreret på Amazon.nl.

Hvis – eller når – Amazon udvider sine forretningsaktiviteter til Danmark, kan det derfor få store konsekvenser for de danske detailbutikker.

- Flere danske butikker vil med stor sandsynlighed tabe markedsandele. Det er svært at hamle op med det udvalg og de services, som Amazon tilbyder, som hurtig og gratis fragt, og det kan komme til at ramme nogle de danske butikker, fortæller Sidsel Dyrholm Holst.

På Youtube ligger en berygtet video, hvor en person bestiller et vaffeljern og har det i hånden 24 minutter efter. Den hurtige levering foregik godt nok på Manhattan, men Amazon har igennem årene investeret massivt i sin infrastruktur og særligt robotteknologi.

En anden forklaring på, at virksomheden formår at erobre så store markedsandele, er Amazon Prime-abonnementet. For et månedligt beløb, der svarer til omkring 60 kroner, kan forbrugerne få gratis fragt og hurtig levering. Man får derigennem også adgang til Amazons streamingtjeneste og et stort e-bogsbibliotek.

Detailhandlere skal tænke på samme måde

Ifølge DI's branchedirektør kan markedet herhjemme begynde at tænke i samme baner for at komme dette konkurrenceelement i forkøbet.

- De danske detailhandlere kan med fordel begynde at udvikle og tilbyde ekstraservices og fordele til kunderne, som kan knytte dem endnu tættere til deres egen butik. Samtidig er det vigtigt, at de danske butikker også styrker deres digitale salgskanaler. Mange danske butikker er allerede i gang med dette, og flere er på vej. Det er vigtigt at lægge en klar strategi allerede nu, så de danske butikker kan stå stærkere i konkurrencen mod Amazon, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Coop Prime er et godt eksempel på, at man lader sig inspirere denne forretningsmodel. Coop har godt nok haft et loyalitetsprogram i mange år, men detailgiganten har for nylig udvidet det, så man blandt andet får et TV2 Play-abonnement og adgang til musik, hvis man bliver medlem.

Selvom Amazon har en masse fordele, er der ét område, hvor de danske detailhandlere kan udnytte deres egen infrastruktur.

- Amazon er primært en netbutik, selvom de enkelte steder har fysiske butikker. Men de danske butikker kan udnytte, at de både har mulighed for at tilbyde kunderne salg, kundeservice og oplevelser i deres fysiske butikker i kombination med salg via webshops og digitale platforme, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Selvom mange detailhandlere ser en smule mismodigt på, at Amazon efter alt at dømme er på vej, kan det for nogle ifølge branchedirektøren styrke deres salg og give mulighed for at nå ud til nye kundegrupper. Det er muligt, hvis man vælger at sælge sine varer via Amazon og dermed benytte sig af onlinegigantens højtudviklede infrastruktur.

Samtidig giver det mulighed for at eksportere til nogle markeder, som man måske ikke solgte til før. At Amazon søger danske leverandører i forbindelse med åbningen af websitet i Sverige er et eksempel på dette.

Ifølge Sidsel Dyrholm Holst er det dog vigtigt, at virksomhederne nøje overvejer fordele og ulemper, inden de kaster sig ud i salg via Amazon og andre online platforme. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109