Amazons indtog mod fødevarer ryster ikke Nemlig.com direktør
Amazon gør sig klar til at rulle ud i Sverige, og Danmark er med stor sandsynlighed en af de næste lande, som onlinegiganten vil indtage i Nordeuropa.
Det fremgik af et jobopslag, hvor Amazon søgte en markedspladschef, der skulle stå for ekspandere forretningen til en række lande heriblandt Danmark.
Samtidig satser virksomheden på at tage en større bid af fødevaremarkedet i USA med konceptet Amazon Fresh. Disse to træk gør dog ikke, at Nemlig.com´s direktør Stefan Plenge er specielt nervøs for den amerikanske gigant. I hvert fald ikke i første omgang. Det fortæller han til Finans.
- Jeg har en klar forventning om, at de vil rulle AmazonFresh ud i Danmark og Sverige, hvis de får et godt fodfæste. Men levering af fødevarer bliver ikke deres førsteprioritet. Det kræver meget lokal tilstedeværelse, når det er friske varer, man sælger, og der skal være en kølekæde hele vejen fra lager til forbruger, siger Stefan Plenge til mediet.
Direktørens grund til optimisme bunder også i, at Nemlig.com er danskejet, og det tror han har betydning for de hjemlige kunders valg af indkøbssted.
I torsdags åbnede den første Amazon Fresh i Los Angeles. Det er den første butik i den nye detailkæde. Her kan indkøbskurvene selv registrere, hvad kunderne putter i.
Amazon søger i øjeblikket danske leverandører til deres kommende svenske webside, men de har indtil nu ikke villet svare konkret på, om de også har planer om at rykke til Danmark.