Dansk Detail går i rette med regeringens advarsel mod tilbud
Mandag den 11. maj er en skelsættende dag for dansk detailhandel, som igen har kunnet slå dørene op for kunder efter at have været tvangslukket på grund af corona siden 18. marts.
Men uklare retningslinjer skabte furore, allerede inden butikkerne åbnede.
I Randers Storcenter havde tre butikker reklameret med udsalg på op til 30 pct., men fik hurtigt fjernet annonceringen efter påtale fra Deas, som ejer storcenteret.
Erhvervsministeriet har nemlig i retningslinjerne skrevet, at "stormagasiner og butikker tilknyttet hertil anbefales at undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed omkring enkelte områder i butikker".
Men det undrer Dansk Details direktør, Jens Birkeholm.
- Vi har en fri prisdannelse, og regeringen kan ikke ved hjælp af anbefalinger styre den. Opgaven er at styre det sundhedsmæssige. Den vil naturligvis påvirke kundevolumen og håndtere det på den måde. Selvfølgelig skal butikker og centre overholde de sundhedsmæssige krav, men regering og myndigheder skal ikke diktere prisdannelse og salgsformen, siger han til Finans.
Erhvervsministeriet skriver i en kommentar til mediet, at der ikke er tale om et forbud, men en anbefaling, og understreger, at tilbudsaviser stadig er tilladt.
Flere storcentre landet over har da også valgt at køre med tilbud for at komme i bund med nogle af de forårsvarer, som har ligget stille hen de seneste par måneder.