23948sdkhjf

Det vil vi bruge flere penge på efter krisen

Danskernes måde at forbruge på vil ændre sig markant, viser ny undersøgelse.

I flere uger har erhverv som restauranter, kulturinstitutioner og frisører stået helt stille, men nu er der godt nyt til dem.

En ny undersøgelse, som Advice har udarbejdet i samarbejde med den nordiske dataleverandør, Userneeds, viser nemlig, at det netop er disse erhverv, som forbrugerne forventer at investere mere i på den anden side af krisen, fortæller Advice i en pressemeddelelse.

Mange vil prioritere selvforkælelse og ting, der gør os glade
I undersøgelsen svarer 21 procent, at de vil gå mere på restaurant, 19 procent vil bruge flere penge på kulturoplevelser, og 11 procent vil bruge flere penge på personlig pleje.

Og med de forlængede rejseforbud er det ikke overraskende, at topscoren i forhold til, hvad vi vil bruge flere penge på, er rejser i Danmark.

- Tallene taler deres tydelige sprog, vi er klar til at komme ud i det danske land igen, når den værste krise er overstået, og derfor vil de brancher som har oplevet det allerhårdest lige nu formegentlig også opleve en ekstra støtte fra forbrugernes side, når først verden ser lidt mere normal ud igen, siger direktør og forbrugerekspert hos Advice, Maria Rasmussen.

Fashion og interiør vil ikke opleve en væsentlig vækst
Undersøgelsen viser samtidig, at selvom mange danskere har haft god tid til at gå derhjemme og kigge sig selv i spejlet en ekstra gang, er det ikke mange, der forventer at bruge flere penge på hverken tøj og sko (6 procent) eller sportsaktiviteter som fx fitness (5 procent) efter krisen.

Faktisk forventer knap 14 procent at bruge færre penge på tøj, end før corona.

- At kun seks procent forventer at bruge flere penge på tøj og anden beklædning efter corona er interessant, men ikke nødvendigvis retvisende. Lige nu går mange af os hjemme i vores egen lille osteklokke, men mon ikke det ser anderledes ud, når vi skal stå ansigt til ansigt med omverdenen, kollegaer og venner igen, forklarer Maria Rasmussen.

Og trods danskernes ufrivillige mulighed for at orientere sig ekstra meget i eget hjem under corona, så har det heller ikke givet mange lyst til at købe særligt meget nyt til hjemmet.

Kun 7 procent vil købe mere boligtilbehør, mens små 4 procent vil bruge flere penge på elektronik, som f.eks. højtalere. Næsten 15 procent forventer endda at bruge færre penge på boligtilbehør efter corona end før.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.605