23948sdkhjf

Bilka accepterer bøde for skæve reklamer

Bilka har siden foråret 2019 været i dialog med Forbrugerombudsmanden om fortolkningen af markedsføringsloven i forhold til markedsføringen af enkelte nonfood-varer og ændrede derfor allerede sidste sommer og efterår prisstruktur på blandt andet grill.

Bilka anerkender, at markedsføringen af kombinationstilbud på grill tilbage i dele af 2018 og 2019 var skæv og betaler af den grund bøden, fortæller Salling Group i en pressemeddelelse. 

- Vi har på intet tidspunkt haft til hensigt at være ude af trit med Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, så vi er tilfredse med, at fortolkningen af reglerne nu er klare. Allerede sidste år ændrede vi vores tilbudssammensætning for disse varer efter dialog med netop Forbrugerombudsmanden, så vi har for længst rettet op, siger Henrik Schmidt, indkøbsdirektør for Bilka nonfood.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Bilkas normalpriser på blandt andet grill i den pågældende periode ikke har været retvisende, herunder fordi varen for hyppigt indgik i kombinationstilbud.

Som følge af dialogen med Forbrugerombudsmanden valgte Bilka derfor sidste år at ændre priser og markedsføring af blandt andet grill.

Læsere af Bilkas tilbudsavis har siden efteråret derfor oplevet grill solgt til lavere sortimentspriser og med færre udsving i priserne.

Med flere end 80.000 varer på hylderne, kan der naturligvis ske fejl. Men indkøbsdirektøren er alligevel ikke tilfreds med den tidligere markedsføring af de pågældende nonfood-varer.

- Selvfølgelig kan vi begå fejl og i enkelte tilfælde tolke lidt anderledes end Forbrugerombudsmanden, men her var vi tidligere for langt fra Forbrugerombudsmandens tolkning. Det er ikke godt nok, og det skal vi gøre bedre. Derfor iværksatte vi allerede i efteråret et gennemgribende eftersyn af alle øvrige nonfood-varer, så vi sikrede en efterlevelse af Forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven, siger Henrik Schmidt.

Kunder, der har købt de pågældende grill til normalpris i Bilka, blev allerede i efteråret tilbudt at blive kompenseret med differencen mellem den tidligere annoncerede normalpris og den nye sortimentspris, som den pågældende grillmodel har været solgt til siden prisjusteringen sidste år.

Kunder kan fortsat henvende sig i Kundeservice i deres lokale varehus, uanset om købet til normalpris blev foretaget online eller i en fysisk butik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109