Sådan har coronavirus-epidemien påvirket danskernes forbrug
Hvordan har isolation, lockdown og coronavirus påvirket danskernes forbrug?
Det har analysebureauet YouGov sat sig for at finde ud af med en tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden.
Undersøgelsen belyser blandt andet, i hvilket omfang danskernes indkøb i fysiske butikker og på nettet har ændret sig. Ikke overraskende har den største nedgang fundet sted i fysiske butikker, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Hver fjerde dansker siger, at de har brugt mindre på personligt forbrug som følge af coronavirussens indtog, mens blot 5 procent har brugt mere. YouGovs tracker viser også, at danskernes forbrug er faldet uge efter uge, og i uge 14 og 15 brugte 40 procent af danskerne således færre penge på personligt forbrug.
Tøjbranchen er hårdt ramt. Hver fjerde dansker (24 procent) brugte færre penge på tøj, mens 3 procent brugte mere. Særligt kvinder har brugt færre penge på tøj (27 procent af kvinderne mod 20 procent af mænd).
Mange danskere har allerede forsøgt at forbedre deres personlige hygiejne for at beskytte sig mod coronavirus, og måske derfor er danskenes forbrug af toiletsager næsten uændret i forhold til tidligere. 10 procent brugte mere, mens 9 procent brugte mindre. Det samme gør sig gældende for madvarer.
Danskernes indkøb over nettet er ikke påvirket i samme omfang som i de fysiske butikker, men også her har coronavirussen sat sit præg.
Generelt set har flere danskere brugt mindre på personligt forbrug (11 procent) i forhold til dem som har brugt mere (6 procent).
Tøjbranchen er også på nettet påvirket negativt. 11 procent har købt mindre tøj på nettet, mens 5 procent har købt mere.
10 procent af danskerne har til gengæld brugt mere på underholdning (fx film og spil).
Det er især de unge mellem 18-29 år, som har brugt mere på underholdning. 27 procent af de 18-29 årige har købt mere underholdning på nettet mod 9 procent i den øvrige befolkning.
Flere danskere brugte også flere penge på mad på nettet. I uge 15 brugte 12 procent af danskerne flere penge på mad. Særligt familier med hjemmeboende børn under 7 år har købt mere mad på nettet (16 procent).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om coronavirus.
Undersøgelsen er baseret på interview med 1547 repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 11. marts til 12. april 2020.
YouGovs tracking-undersøgelse om coronavirus i Danmark og store dele af verden undersøger ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis.