23948sdkhjf

Amerikansk virus-hamstring giver stigende salg i Costco

Selskabet bag supermarkedskæden Costcos salg steg med knap ti procent i marts sammenlignet med sidste år.

Selskabet bag den amerikanske supermarkedskæde Costco, Costco Wholesale, har tjent godt på coronakrisen.

Selskabets salg steg således med 9,6 procent i marts sammenlignet med marts 2019. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse onsdag aften dansk tid.

Det stigende salg er kommet, efter at coronakrisen har fået kunder til at hamstre essentielle varer under nedlukningen af USA.

Særligt onlinehandlen er steget markant. I forhold til marts sidste år er salget på internettet steget med 48,3 procent.

Costco har 787 varehuse i verden, herunder 547 i USA og Puerto Rico. Salget i supermarkederne alene steg med 11,7 procent i marts sammenlignet med samme måned sidste år.

Salget for selskaberne bag de to andre store varehuskæder i USA, Walmart og Target, steg også med et tocifret procenttal i marts.

Costco har ligesom mange andre supermarkedskæder verden over sat restriktioner på antallet af produkter per kunde under coronakrisen.

I starten af marts udsendte selskabet bag Costco sit regnskab for andet kvartal.

Det viste, at selskabet klarede sig godt i andet kvartal af regnskabsåret 2019/20, som sluttede med udgangen af februar.

Netop i den sidste måned af perioden var dagligvarekæmpen løftet af, at kunderne købte mere ind som forberedelse til udbruddet af coronavirus i USA.

- Salget i februar var gavnet af en stigning i kundeefterpørgslen i den fjerde uge af rapporteringsperioden.

- Vi tilskriver dette bekymringer for coronavirusset og estimerer effekten på det samlede salg og det sammenlignelige salg til at være cirka tre procent, skrev Costco i sin kvartalsmeddelelse i marts.

/ritzau/Reuters

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11