Eksperter advarer mod kynisk firmaadfærd under krisen
De seneste uger har coronakrisen hærget Danmark, og mange danske virksomheder er allerede blevet hårdt medtaget.
Det har ført til en række forskelligartede reaktioner, men flere eksperter advarer nu imod, at det kan koste firmaer dyrt at udvise kynisk adfærd under den igangværende coronakrise.
Det skriver Børsen.
Blandt andet den danske tøjkoncern Bestseller har modtaget hård kritik for at være meget hurtige til at fyre medarbejdere, og fordi kæden ikke vil betale husleje for 200 butikker i april.
Det sidste er Bestseller ikke ene om, og både Jysk og Lagkagehuset prøver på samme måde at presse udlejere til at få nedbragt huslejen for lukkede butikker.
Men manglende samfundssind kan få betydning for virksomhedernes forhold til både forbrugere, men måske især til investorer og talentfulde medarbejdere.
- Forbrugerne har ofte en kort hukommelse, så det er ikke sikkert, at det her sætter sig i tøjsalget. Men for Bestseller kan det godt få langtidseffekter for deres omdømme som arbejdsgiver. Mange vil tænke to gange, inden de lader sig ansætte der. Og mange af de tilbageværende ansatte er næppe ret stolte af deres arbejdsplads lige nu, siger Tobias Smidt-Fibiger, der er administrerende direktør for reklamebueauet McCan, til Børsen.
Bestseller svarer, at man forstår kritikken, men at det trods alt er bedre at forsøge redde så mange arbejdspladser som muligt, og at ridser i omdømmet er bedre end at gå ned for fuld musik.