Ny rekord i tomme butikslokaler
Ved indgangen til 2020 var 6,7 procent af landets butiksarealer udbudt til leje eller salg, og det er det højeste niveau i mindst 17 år, fortæller erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk i en pressemeddelelse..
Det fremgår af den kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks-statistik over udbudte erhvervslokaler, udgivet i samarbejde mellem erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og EjendomDanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.
- I sidste kvartal af 2019 lå udbuddet på 6,6 procent, og dét var rekord. Nu er udbuddet steget med yderligere over 7.000 kvadratmeter butikslokaler til 6,7 procent af de samlede butiksarealer, og det er ny rekord; vi har ikke set højere tal, siden statistikken blev søsat tilbage i 2003, siger analytiker Nicholas McFall fra Ejendomstorvet.dk.
- Før finanskrisen var udbuddet nede på blot 2 procent, men det blev tredoblet på nogle få kvartaler. Fra den daværende top i 2015 med 6,5 procent faldt udbuddet gennem et par år, men er siden steget støt næsten hvert kvartal, tilføjer han.
Portalen er ejet af landets ejendomsmæglere ligesom ”søsterportalen” Boligsiden.dk.
På landsplan er cirka 9.600 lokaler og erhvervsejendomme lige nu udbudt til leje eller salg via Ejendomstorvet.dk, heraf knap 1.600 butikslokaler.
I hele landet findes godt 12,5 millioner butiks-kvadratmeter, og ved 839.900 kvadratmeter hænger skilte med ”til leje” eller ”til salg” i vinduet.
- Vi har nok ikke set toppen af ledige butikslokaler endnu. Det er en naturlig udvikling af den stigende nethandel. Mange lokale og mindre butikker er udfordrede, og onlineforretningerne kræver en anden type lokaler end dem, de erstatter. Der skal findes andre anvendelsesmuligheder til en del af de udbudte butikslokaler, enten som kontorer, boliger eller noget helt tredje, siger Ole Hækkerup, administrerende direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening.
En fremtidsforsker med speciale i detailhandel og forbrugere er ikke overrasket over tallene:
- Intet tyder på, at problemet med ledige butikslokaler bliver mindre, for danskerne er glade og tilfredse med de digitale løsninger, og der er tomme butikker i alle størrelse byer, også i mellemstore stationsbyer og i flere områder i de største byer, siger Carsten Beck, direktør i Instituttet for Fremtidsforskning.
- Detailhandlen, ejendomsinvestorer og fx kommuner må arbejde sammen om at skabe attraktive butiksmiljøer, og det skal være mere radikale ting end fælles julebelysning og events på torvet eller i det lokale center. Fx kan kommuner se på, hvad der skaber trafik og liv i bymidter og på handelsstrøg – det kan være skoler, uddannelser og kulturinstitutioner. Og så kan kommunerne være mere fleksible og eksperimentere med, hvad butikslokaler kan bruges til, for ellers vil vi bare få endnu flere huller i tandrækken, tilføjer han.