23948sdkhjf

Et år efter lanceringen: Ny madspildsmærke har bredt sig i Europa

Cirka 10 procent af alt madspild i Europa skyldes forvirring omkring datomærkningen.

Faktisk forstår over halvdelen af borgerne i EU ikke betydningen af og forskellen på 'bedst før' og 'sidste anvendelsesdato'.

Alarmerende meldinger som disse fik sidste år Too Good To Go til at danne koalition med en række fødevareproducenter og madspildsaktører for at få føjet ‘ofte god efter' til ‘bedst før'-datomærkningen.

Siden har en række producenter som bl.a. Unilever, Coop, Orkla Foods, Carlsberg og Toms Group indført ‘ofte god efter'-tilføjelsen på varer, som oftest kan holde sig længe efter datoens udløb.

Andre producenter som Thise Mejeri og Rynkeby er gået skridtet videre og har indført vejledninger på kartonerne, som viser, hvordan man skal se, dufte og smage sig frem til, om varen er ok.

I Tyskland og Schweiz har Too Good To Go fået lange lister af producenter til at føje ‘oft länger gut' til datomærkningen.

Og i Frankrig har Too Good To Go fået landets største fødevareproducenter og supermarkeder med på at underskrive en pagt, hvor alle parter forpligter sig til at mindske madspild via øget fokus på datomærkning.

- Vi har nu iværksat omfattende datomærkningsinitiativer i fire lande og har fået enorm opbakning fra såvel producenter og forhandlere som politikere. Det bekræfter mig i, at vi sammen kan være godt på vej til at løse en del af det kolossale klimaproblem, som madspild er. Forvirring om datomærkning er alene skyld i 10 procent af al madspild i Europa, og der er brug for mange stærke initiativer for at komme problemet til livs, siger Mette Lykke, CEO for Too Good To Go.

I foråret præsenterer Europa-Kommissionen den såkaldte ‘Farm-to-Fork'-strategi, der skal sikre bæredygtighed i alle led i fødevarekæden.

Too Good To Go arbejder bl.a. på at få øget fokus på datomærkninger implementeret i strategien - herunder at sikre bedre differentiering mellem ‘bedst før' og ‘sidste anvendelsesdato'.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089