Specialøl og cider giver Carlsberg årtiets overskud
Med et overskud på 10,5 mia. kr. kan Carlsberg lukke døren til 2010'erne med et rekordregnskab. Også omsætningen skød i vejret og landede på 65,9 mia. kr. - en stigning på 5 pct. i forhold til 2018.
Væksten skyldes især salget af specialøl, alkoholfri øl og cider. Mængden af solgt alkoholfri øl målt på volumen steg 7 pct., mens cidersalget fra Somersby steg 14 pct. Væksten i specialøllen 1664 Blanc nåede hele 29 pct.
Til gengæld steg mængden af solgte Tuborg med kun 2 pct., mens Carlsbergs eget mærke gik 3 pct. tilbage.
Om regnskabet siger Carlsbergs adm. direktør, Cees 't Hart:
"Vi er tilfredse med vores resultater i 2019. Vi oplevede en sund vækst på toplinjen, en stærk forbedring af indtjeningen og et stærkt cashflow. De seneste år har vi styrket vores forretning betydeligt, og det vil vi fortsætte med for at understøtte den langsigtede vækst og værdiskabelse for vores aktionærer," siger han med henvisning til Carlsbergs vækststrategi, Sail'22, i regnskabsmeddelelsen.
Forventningerne til 2020 er en organisk vækst i driftsresultatet på omkring 5 pct., oplyser selskabet.