19 Bog & idé-butikker skifter kæde
Den forholdsvis ukendte butikskæde Kon-Tur oplever i disse år vækst i antallet af butikker.
Og når nytårsklokkerne ringer ud, og kalenderbladet viser 2020, vil 19 boghandler fra Bog & idé skifte kædetilhørsforhold til Kon-Tur, fortæller kæden i en pressemeddelelse.
Det kommer oven på et år, hvor otte butikker fra Indeks Retail (kædekontor for Bog & idé, BOGhandleren og Legekæden) valgte at droppe deres eksisterende kæder for at skifte til Kon-Tur.
En stor frihed til at sammensætte sit sortiment efter lokale hensyn samt et væsentligt lavere kædebidrag end tidligere, synes at være opskriften, og Kon-Tur fortæller også, at flere butikker har vendt underskud til overskud efter skiftet.
Kon-Tur vil efter tilgangen af de 19 nye boghandler bestå af 63 butikker i Danmark og tre butikker på Færøerne.
- Vi lader vores butikker bestemme 100 procent selv. I vores kæde kan butikkerne bestemme, hvilke varer de ønsker på hylderne og de kan bestemme omfanget af markedsføringen. Navnet på deres butik, blander vi os heller ikke i, forklarer kædechef for Kon-Tur. Steffen Kjærulff Fjord.
- Vores koncept bygger på fair behandling. Det er vigtigt for os, at have et godt samarbejde med vores leverandører og butikker. Forklaringen kan lyde simpel, men når butikker, leverandører og kædekontor har en god dialog, og alle parter føler at have gavn af samarbejdet, så kan det skabe succeser, tilføjer han.
Betydningsfuldt med lokal forankring
Og den lokale tilpasning af sortiment har vist sig at give pote.
- Butiksindehaverne lytter til kunderne, og fastsætter butikkens sortiment derefter. Der er forskel på geografiske forhold, og konkurrencesituationen i de pågældende byer, derfor er det vigtigt, at man som butiksindehaver i Kon-Tur kan agere lokalt, forklarer Steffen Kjærulff Fjord.
I Hedensted markedsfører den lokale boghandel sig med sloganet ”Shopping for hele familien”. Hedensted Boghandel & Legetøj skiftede fra Bog & idé til Kon-Tur d. 1. januar 2019.
- For os har skiftet været helt rigtigt. Vi har et personale, der er glade og brænder for det, de sælger – da de selv er med til at bestemme, hvad vi vil tilbyde kunderne. Samtidig er vores lager blevet nedbragt og mere kurant, da vi ikke får fordelt varer, som vi oplevede tidligere, siger indehaver Gitte Andersen.
Hun fortæller desuden, at lokal markedsføring på Facebook har været et strategisk valg, og at prioriteringen viser resultater.
- Vi anvender både vores egne og Kon-Turs opslag på Facebook, og vores kunder elsker det. Dialogen med kunderne, både på de sociale medier og i butikken, har vi fået mere tid til efter vores skifte til Kon-Tur, forklarer hun.
Disse butikker skifter fra Bog & idé til Kon-Tur (nævnt med nye navne):
- William Dams Boghandel, Rønne
- Steenfeldts Boghandel, Skælskør
- Ehlerts Boghandel, Bogense
- Bøger & papir, Nykøbing Mors
- Storcenter Nord Boghandel, Aarhus
- Veri Center Boghandel, Risskov
- Bogormen, Hadsten
- Kon-Tur Hinnerup
- Hammel Boghandel
- Grenå Boghandel
- Vejgaard Boghandel
- Aalborg Boghandel
- Kon-Tur Sæby
- Kon-Tur Hjallerup
- Kon-Tur Dronninglund
- Hobro Boghandel
- Frederikshavn Boghandel
Om Kon-Tur:
Kon-Tur er en frivillig kæde af selvstændige bog-, papir- og legetøjshandlere, der samarbejder omkring fælles indkøb og markedsføring.
Den enkelte butiksindehaver bestemmer selv sortiment og indretning, og der er derfor ikke to Kon-Tur butikker, der er ens.