23948sdkhjf

Salling Group og Matas er med til at bekæmpe digital svindel

Flere detailvirksomheder deltager i samarbejdet om ny anti-svindel-app sammen med blandt andet Politiet og Nets.

Salling Group og Matas er blandt de virksomheder, der har valgt at indgå som indholdsleverandører til appen Mit digitale selvforsvar, der er udviklet af Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden. 

Mit digitale selvforsvar fungerer efter samme princip som en gammeldags telefonkæde, der advarer forbrugerne om igangværende svindelnumre på nettet, fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Svindelnumrene kan for eksempel have form af falske konkurrencer fra store danske butikskæder, der har et godt og troværdigt brand.

Appen modtager op mod 800 friske tips fra brugerne om måneden, og de tips bliver sorteret og omsat til advarsler til appens øvrige brugere.

Spænder ben for digitale svindlere
Salling Group er en af de virksomheder, der med jævne mellemrum oplever, at svindlere prøver at misbruge virksomhedens navn.

Det er især Netto og Bilka, som svindlerne bruger som lokkemad, hvilket ifølge Kasper Reggelsen, senior manager of media relations hos Salling Group, blandt andet skyldes, at det er brands, der har høj genkendelighed blandt forbrugerne.

- De digitale svindlere bruger ofte falske konkurrencer på sms, email eller via annoncekampagner på Facebook til at lokke penge eller kontooplysninger ud af borgerne. De lokker med for eksempel gavekort på høje beløb til Netto eller Bilka, og konkurrencerne ligner i høj grad vores egne konkurrencer. Men heldigvis er mange kunder så vakse, at de skriver og spørger os, hvis en konkurrence er lidt for god til at være ægte, fortæller Kasper Reggelsen.

Han understreger, at Salling Group gør aktivt brug af de mange tips om nye svindelnumre fra kunder. Tips som hurtigt kan deles med andre borgere og virksomheder på Mit Digitale Selvforsvar.

Appen er derfor blevet et vigtigt redskab til, at virksomheden kan spænde ben for digitale svindlere i et voksende, online fællesskab med andre virksomheder, private borgere og myndigheder.

- Det er vigtigt, at virksomheder, vores kunder og stort set alle andre borgere bruger hinanden til at holde os skarpe og opmærksomme i kampen mod de digitale svindlere. Vi er glade for alle de tips vi får,og vi forsøger altid at reagere på selv de mindste tegn på digital svindel, siger Kasper Reggelsen.

Mit digitale selvforsvar er den eneste app mod digital svindel, hvor myndigheder, politiet, virksomheder, NGO’er og foreløbigt 157.000 borgere er samlet på samme platform.

Mit digitale selvforsvar har foreløbigt mere end 30 partnerorganisationer og -virksomheder, der bidrager med viden til den løbende udvikling af appen og tips om aktuelle, digitale trusler - herunder Nets, politiet, Danske Bank og McDonald’s - og flere partnerorganisationer og -virksomheder er på vej.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.121