Black friday splitter danskerne
November bød på to store shoppedage, nemlig black friday, som alle danskere efterhånden kender (97 pct.), og det noget mindre kendte kinesiske udsalgsfænomen singles day (11/11), som er Kinas modsvar til black friday.
Sammenlignet med sidste års black friday steg antallet af handler i år, viser tal fra DIBS, og Yougovs undersøgelse viser, at halvdelen af danskerne (47 pct.) benyttede sig af et black friday-tilbud i 2019, mens kun otte pct. af danskerne benyttede sig af et tilbud i anledning af singles day.
Det fortæller Yougov i en pressemeddelelse.
Black friday splitter danskerne, og to ud af fem mener, at black friday giver anledning til generelt overforbrug.
Mange ser dog også black friday som en god mulighed for at købe årets første julegaver (32 pct.).
En tredjedel af danskerne bryder sig decideret ikke om black friday, og de danske mænd er generelt mere negativt indstillede til shoppedagen (37 pct.) end kvinderne (27 pct.).