Black friday sætter ny besøgsrekord i danske shoppingcentre
Black weekend, Black week og sågar Black November ...
Black friday har i den grad udviklet sig siden introduktionen på det danske marked, og der er ingen tegn på afmatning i kundernes interesse for den store udsalgsdag.
Årets black friday den 29. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 17 shoppingcentre, som DEAS administrerer og driver på vegne af Danske Shoppingcentre, der er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme A/S og Danica Pension og markedsførende som investor i Danmark inden for shoppingcentre.
Flere besøgende til shoppingcentrene
Antallet af besøgende steg i år med 3 pct. i forhold til black friday i 2018, og det forventes, at black friday igen ender på en klar 1. plads over shoppingcentrenes største besøgsdage i 2019.
Den store besøgsvækst på black friday 2019 ses jævnt over de 17 centre i porteføljen, både i øst og vest og i store såvel som mellemstore og små centre.
- Black friday er en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, der med deres store antal af butikker giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud samlet på et sted, siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS.
I modsætning til oprindelseslandet USA er black friday ikke en fridag, selvom mange nok kunne ønske det. Kunderne vil gerne nå at handle både inden og efter arbejde, og åbningstiderne i shoppingcentrene afspejler denne tendens.
I Kolding Storcenter slog man dørene op så tidligt som kl. 6.00, og så var der ellers gang i indkøbene hele dagen - helt frem til kl. 24.00.